Lamanfo.com

Laman Informasi

ALAM SEKITAR : 25 KEBIMBANGAN UTAMA GLOBAL






Bumi kita menghadapi masalah alam sekitar yang kian meruncing. Masalah persekitaran seperti pemanasan global, hujan asid, pencemaran udara, pembuangan sisa, penipisan lapisan ozon, pencemaran air, perubahan iklim dan banyak lagi mempengaruhi setiap hidupan di planet ini. Sepanjang dekad yang lalu, eksploitasi planet kita dan kemusnahan persekitaran kita telah meningkat pada kadar yang membimbangkan. Kita telah melihat bencana alam yang sering menimpa bumi dalam bentuk banjir kilat, tsunami dan siklon.

Berikut adalah 25 kebimbangan utama pencemaran alam sekitar;




1. Pencemaran udara: Pencemaran udara, air dan tanah mengambil masa bertahun-tahun untuk pulih semula. Industri dan asap kenderaan enjin adalah toksin yang paling jelas. Logam yang besar, nitrat dan plastik adalah racun yang bertanggungjawab terhadap pencemaran. Walaupun pencemaran air disebabkan oleh lencongan minyak, hujan asid, dan kawasan bandar; Pencemaran udara dicipta oleh gas dan racun yang berbeza yang dilepaskan oleh perniagaan dan kilang pembuatan dan membakar fosil; Pencemaran tanah sebahagian besarnya dicipta oleh sisa mekanikal yang mengambil suplemen dari tanah.




2. Pencemaran Air: Air minuman yang bersih berubah menjadi sesuatu yang kotor dan beracun. Pencemaran air turut menjadi kebimbangan dari segi kewangan dan politik dalam manusia berjuang untuk mendapatkan keperluan asas tersebut. Sisa dari aktiviti perindustrian dan pertanian mencemarkan air yang digunakan oleh manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan.




3. Pencemaran Tanah dan Mukabumi: Pencemaran tanah semata-mata bermaksud penurunan permukaan bumi akibat kegiatan manusia seperti kegiatan perlombongan, sampah, penggundulan hutan, perindustrian, pembinaan dan pertanian. Pencemaran tanah boleh memberi impak alam sekitar yang besar dalam bentuk pencemaran udara dan pencemaran tanah yang seterusnya memberi kesan buruk kepada kesihatan manusia.



4. Perubahan Iklim: Perubahan iklim adalah satu lagi kebimbangan alam sekitar yang telah muncul dalam beberapa dekad lalu. Perubahan alam sekitar mempunyai kesan kerosakan alam sekitar seperti peleburan ais polar, perubahan pada musim, penyakit baru, dan perubahan dalam keadaan iklim umum.



5. Pemanasan Global: Penyalahgunaan aset alam sekitar juga merupakan kebimbangan alam sekitar yang penting. Penggunaan bahan bakar fosil membawa keluar pelepasan gas rumah kaca, yang menyebabkan perubahan alam sekitar. Walau bagaimanapun, terdapat usaha ke arah penggunaan sumber tenaga boleh diperbaharui.




6. Penebangan hutan: Hutan kita menyediakan oksigen baru dan juga membantu dalam menyesuaikan suhu dan hujan. Pada masa ini, kawasan hutan meliputi 30% kawasan, tetapi kawasan berhutan telah hilang dengan cepat kerana orang ramai mencari rumah, makanan, dan bahan. Penebangan hutan adalah satu masalah besar dan hanya akan terus menjadi lebih buruk.



7. Peningkatan Jejak Karbon: Peningkatan suhu, seperti perubahan iklim, adalah akibat daripada amalan manusia, termasuk penggunaan gas rumah hijau. Dalam suasana peningkatan haba, ia boleh menimbulkan beberapa masalah lain dan mula memusnahkan dunia kita.



8. Pengubahsuaian Genetik: Pengubahsuaian genetik yang menggunakan bioteknologi dipanggil kejuruteraan genetik. Kejuruteraan genetik makanan membawa racun dan penyakit berkembang kerana kualiti dari tumbuhan hipersensitif boleh ditukar kepada tanaman sasaran. Sesetengah tanaman ini boleh menjadi ancaman kepada dunia di sekeliling kita, kerana haiwan mula menelan bahan kimia yang tidak alami dan sebagainya.



9. Kesan ke atas Kehidupan Marin: Jumlah karbon di dalam air dan atmosfera terus menjadi masalah di dunia di sekeliling kita. Kesan utama adalah kerang dan ikan mikroskopik, dan ia mempunyai kesan yang sama kepada osteoporosis pada manusia.



10. Isu-isu Kesihatan Awam: Kebimbangan alam sekitar pada masa sekarang semakin membahayakan kesejahteraan manusia, dan makhluk lain. Air kotor menimbulkan risiko kepada kesihatan dan jangka hayat manusia dan haiwan.



11. Letupan Populasi : Jumlah penduduk di planet ini tiba di tahap yang tidak mampan kerana ia menghadapi kekurangan aset seperti air, bahan bakar dan makanan. Lebih banyak penduduk adalah salah satu kebimbangan alam sekitar yang paling penting.



12. Kehilangan Kepelbagaian Biologi: Biodiversiti masih lagi mengalami kecederaan akibat kesan manusia terhadap alam sekitar. Ini adalah hasil daripada 3.5 bilion tahun evolusi. Kemusnahan habitat adalah punca utama kehilangan biodiversiti. Kehilangan habitat disebabkan oleh penebangan hutan, terlalu banyak penduduk, pencemaran dan pemanasan global.



13. Sisa Rumah Tangga dan Industri: Penggunaan lebih banyak aset dan pembentukan plastik membuat pemindahan baki kecemasan di seluruh dunia. Bangsa-bangsa maju terkenal dengan penciptaan sisa sampah atau sampah yang tidak munasabah dan membuang sampah mereka di lautan dan negara yang kurang dicipta.




14. Penipisan Lapisan Ozon: Lapisan ozon adalah lapisan perlindungan yang tidak dapat dikesan di sekeliling planet yang menjamin kita daripada sinar matahari yang tidak selamat. Kemerosotan lapisan ozon kritikal udara dikreditkan ke pencemaran yang disebabkan oleh Bromide dan Chlorine yang terdapat dalam karbohidrat Chlorofloro (CFC). Apabila gas ini beracun setiap bahagian atas atmosfera, ia menyebabkan jurang dalam lapisan ozon, yang paling besar di antaranya adalah di Antartika.
 


15. Perlombongan: Perlombongan menghasilkan pengambilan mineral dari teras bumi. Galian-galian ini juga membawa bahan kimia yang berbahaya dari jauh ke dalam bumi ke permukaan bumi. Pelepasan toksik daripada perlombongan boleh menyebabkan pencemaran udara, air dan tanah.



16. Pengurangan Sumber Asli: Sumber tidak boleh diperbaharui adalah terhad dan akan tamat tempoh satu hari. Penggunaan bahan api fosil pada kadar yang membimbangkan boleh membawa kepada pemanasan global yang dapat menyebabkan pencairan topi ais polar dan peningkatan paras laut.



17. Bencana Alam: Bencana alam seperti gempa bumi, banjir, tsunami, siklon, letusan gunung berapi boleh menjadi tidak dapat diramalkan, merosakkan dan boleh menyebabkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki. Mereka boleh menyebabkan kehilangan nyawa dan harta benda yang besar.




18. Isu Nuklear: Sisa radioaktif adalah bahan api nuklear yang mengandungi bahan radioaktif dan merupakan hasil sampingan penjanaan kuasa nuklear. Sisa radioaktif adalah kebimbangan alam sekitar yang sangat toksik dan boleh memberi kesan buruk kepada kehidupan orang yang tinggal berdekatan, jika tidak dilupuskan dengan betul. Sisa radioaktif dianggap berbahaya bagi manusia, tumbuhan, haiwan dan persekitaran sekitarnya.



19. Kehilangan Spesies Terancam: Banyak penduduk manusia mendorong penghapusan spesies dan persekitaran persekitaran dan kehilangan



20. Hujan Asid: Hujan asid terjadi kerana kawasan racun tertentu dalam iklim. Kelembapan kesusahan mungkin disebabkan oleh penggunaan bahan api fosil atau gunung berapi atau merosakkan tumbuh-tumbuhan yang melepaskan sulfur dioksida dan nitrogen oksida ke udara.



21. Pencemaran Pertanian: Amalan pertanian hari moden menggunakan produk kimia seperti racun perosak dan baja untuk menangani perosak tempatan. Sesetengah bahan kimia apabila disembur tidak hilang dan infact meresap ke dalam tanah dan dengan itu membahayakan tumbuh-tumbuhan dan tanaman. Juga, air yang tercemar digunakan untuk pengairan oleh petani kerana pelupusan sisa industri dan pertanian di badan air tempatan.



22. Pencemaran Cahaya dan Kebisingan: Pencemaran bunyi adalah satu lagi bentuk pencemaran yang menyebabkan gangguan sementara apabila ada bunyi bising yang tidak menyenangkan. Aktiviti pembinaan, perindustrian, peningkatan trafik kenderaan, kekurangan perancangan bandar adalah beberapa punca pencemaran bunyi.



23. Perluasan bandar: Peluasan bandar merujuk kepada pemindahan penduduk dari ketebalan tinggi bandar ke zon wilayah kepadatan yang rendah yang menyebabkan penyebaran bandar lebih kawasan pedesaan. Pemadaman bandar membawa pergerakan yang lebih luas, kebimbangan alam sekitar dan kebimbangan terhadap kesejahteraan.



24. Sisa Perubatan: Sisa perubatan adalah apa-apa jenis sisa yang dihasilkan dalam kuantiti yang besar oleh pusat penjagaan kesihatan seperti hospital, rumah kejururawatan, klinik pergigian dan dianggap bersifat bio-berbahaya. Sisa boleh termasuk jarum, jarum suntik, sarung tangan, tiub, bilah, darah, bahagian badan dan banyak lagi.



25. Pembuangan Sampah Dan Kawasan Pelupusan Sampah: Pembuangan sampah hanya bermaksud pelupusan sekeping sampah atau serpihan secara tidak betul atau di lokasi yang salah biasanya di atas tanah dan bukannya melupuskannya di bekas sampah atau kitar semula. Pembuangan sampah boleh menyebabkan kesan alam sekitar dan ekonomi yang besar dalam bentuk membelanjakan berjuta-juta dolar untuk membersihkan sampah jalan yang mencemarkan udara bersih. Tapak pelupusan sampah di sisi lain hanyalah sampah-sampah besar yang membuat bandar kelihatan kotor dan menghasilkan gas toksik yang boleh membunuh manusia dan haiwan. Pelupusan sampah dijana kerana banyak sisa yang dihasilkan oleh isi rumah, industri dan pusat penjagaan kesihatan setiap hari.

(Sumber:  www.conserve-energy-future.com)

Catat Ulasan

0 Ulasan