Lamanfo.com

Laman Informasi

MALAYSIA UNTUK MEMBIARKAN LYNAS AUSTRALIA TERUS MENJALANKAN LOJI NADIR BUMI





TOKYO: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata pada hari Khamis (30 Mei), Malaysia akan membenarkan pengeluar nadir bumi Australia Lynas Corp untuk terus mengendalikan loji pemprosesan nadir bumi di Gebeng, Pahang.

Komen-komen Dr Mahathir membuang ketidakpastian yang telah menggantung masa depan loin 'US $ 800mil (RM3.35bil) selepas Malaysia menghentikan proses memperbaharui lesennya kerana kebimbangan pembuangan sisa.

Lynas adalah satu-satunya pengeluar penting nadir bumi dari luar China, nama untuk sekumpulan 17 logam yang digunakan dalam bateri, komputer, televisyen dan telefon pintar.

Elemen-elemen nadir bumi termasuk cerium, promethium, scandium, boleh digunakan untuk pelbagai tujuan - dari membuat komputer, televisyen, telefon pintar, magnet, bateri dan lampu, hingga pengeluaran kaca dan penyejukan nuklear rod.

Tentera A.S. juga bergantung kepada nadir bumi untuk pembinaan peralatan yang digunakan dalam satelit, laser, enjin jet, sistem radar dan sonar, dan jentera canggih lain.




Kepentingan logam tersebut untuk rantaian bekalan global menjadi lebih signifikan selepas pengeluar terbesar dunia iaitu China, mengancam untuk menggunakan logam itu sebagai bahan tawaran dalam perang perdagangannya dengan Amerika Syarikat.

"Kami fikir kami perlu memperbaharui lesen," kata Dr Mahathir kepada pemberita pada sidang akhbar di Tokyo, sambil menambah Malaysia tidak mahu kehilangan pelaburan besar itu.  

Saham di syarikat Australia melonjak naik lebih tinggi dalam tempoh lebih daripada lima tahun pada hari Khamis selepas akhbar Cina, termasuk People's Daily, berkata pada hari Rabu (29 Mei) bahawa China bersedia menggunakan nadir bumi sebagai tindakbalas terhadap perang perdagangan dengan AS.

China membekalkan 80% daripada nadir bumi yang diimport oleh Amerika Syarikat dari 2014 hingga 2017, apabila ia menyumbang 81% daripada pengeluaran nadir bumi, data dari US Geological Survey menunjukkan.




Loji pemprosesan Lynas di Malaysia menapis bijih dari lombong nadir bumi di Australia Barat.
Lynas minggu lepas melancarkan pelan perbelanjaan pengembangan terperinci bernilai AS$ 500 juta (RM1.45 bilion) yang direka untuk meningkatkan pengeluaran manakala pengawalselia di Malaysia merasakan kebimbangan mengenai pembuangan sisa dari kilangnya.

Pelan ini bergantung kepada pembaharuan lesen Lynas oleh Malaysia pada bulan September ini dan selepas syarikat tersebut pada bulan Mac menolak tawaran pengambilalihan AS$1.1 billion (RM4.61 billion) dari konglomerat Australia Wesfarmers Ltd.

Disember lalu, menteri alam sekitar Malaysia berkata bahawa Lynas mesti mengeluarkan stok sisa yang terkumpul sebelum lesen boleh diperbaharui.

Lynas berpendapat bahawa tidak mungkin ia dapat membuang semua sisa tersebut dalam masa yang singkat. – Reuters



Catat Ulasan

0 Ulasan