Lamanfo.com

Laman Informasi

PKS AMBIL BAHAGIAN PROGRAM NEM - YEO

PKS AMBIL BAHAGIAN PROGRAM NEM - YEO



PUTRAJAYA - Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) yang mengambil bahagian dalam program pemeteran tenaga bersih atau Net Energy Metering (NEM) yang baru dipertingkatkan terus menikmati elaun cukai yang lebih baik, selain mampu menguruskan kos elektrik mereka dengan lebih berkesan.

Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (MESTECC), Yeo Bee Yin berkata akses mudah ke pembiayaan melalui Skim Pembiayaan Teknologi Hijau (GTFS) akan menggalakkan PKS mengambil skim NEM dan mencari jalan inovatif untuk memanfaatkan sumber tenaga boleh diperbaharui.

"PKS yang mempunyai kilang-kilang dengan struktur bumbung yang betul boleh mendapatkan elaun cukai dengan memasang sistem fotovoltaik solar (PV) dan boleh menjual apa-apa tenaga yang berlebihan yang dihasilkan kepada Tenaga Nasional Bhd (TNB).

"Saya harap elaun cukai dan GTFS boleh membantu memudahkan dan memangkin pertumbuhan yang lebih tinggi dari segi bumbung solar (kuasa) di kalangan pemain komersial dan industri," katanya pada sidang akhbar selepas melancarkan laman web baru Malaysia Lembaga Pembangunan Tenaga Lestari (SEDA) yang mempunyai microsite tenaga boleh diperbaharui dan kalkulator NEM di sini hari ini.

Program NEM adalah inisiatif PV solar oleh MESTECC untuk menggalakkan pengambilan tenaga boleh diperbaharui di Malaysia.

Di bawah program ini, tenaga yang dihasilkan daripada sistem PV solar yang dipasang akan digunakan terlebih dahulu, dan apa-apa tenaga yang berlebihan boleh dieksport ke TNB pada dasar "satu-satu".

Skim ini boleh digunakan untuk semua sektor domestik, komersial, perindustrian dan pertanian selagi mereka adalah pelanggan TNB.

Jumlah peruntukan kuota untuk NEM adalah 500 megawatt (MW) sehingga tahun 2020 iaitu 50MW untuk segmen domestik, dan 450MW untuk sektor komersial, perindustrian dan pertanian.

Yeo berkata sejak pelancaran NEM pada Januari 2019, terdapat pertumbuhan yang menggalakkan dalam kadar pengambilan skim ini.

Sehingga 10 Mei, sejumlah 16.6MW telah diluluskan, berbanding dengan jumlah kapasiti yang diluluskan sebanyak 18.24MW pada 2018.

Beliau berkata kuota NEM 500MW dijangka mewujudkan peluang pekerjaan untuk 15,000 orang dan pelaburan modal RM2.12 bilion bagi sistem PV solar.


Mengulas mengenai laman web baru yang baru dirombak SEDA, Yeo berkata laman web itu direka untuk menyediakan pengalaman pengguna yang lebih baik untuk orang ramai dan memberi mereka akses kepada maklumat mengenai skim NEM dan program tenaga boleh diperbaharui.

SEDA Malaysia juga telah mencipta dua direktori solar PV, yang membolehkan orang ramai melayari perkhidmatan yang mereka perlukan.

Pada masa ini, direktori menyediakan senarai 110 penyedia perkhidmatan PV berdaftar dan 27 pelabur solar PV berdaftar.





(Sumber: Bernama) 

Catat Ulasan

0 Ulasan