Lamanfo.com

Laman Informasi

PERDANA MENTERI SINGAPURA: HUBUNGAN AS DAN CHINA AKAN MEMBERI IMPAK KE ATAS DUNIA BERDEKAD LAMANYA



SINGAPURA - Bagaimana Amerika Syarikat dan China melaksanakan ketegangan dan pergeseran mereka akan menentukan persekitaran antarabangsa untuk dekad yang akan datang, kata Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong hari ini.

"Adalah semulajadi bahawa kedua-dua kuasa itu akan bersaing untuk kuasa dan pengaruh, tetapi persaingan tidak semestinya membawa kepada konflik.

"Kami berharap Amerika Syarikat dan China mencari jalan yang konstruktif ke hadapan, bersaing dengan pasti, tetapi pada masa yang sama bekerjasama dengan isu utama kepentingan bersama," katanya dalam ucapannya pada Dialog Shangri-La IISS ke-18 di sini.

Menteri Pertahanan Malaysia Mohamad Sabu mengetuai delegasi buat kali kedua untuk sidang kemuncak pertahanan Asia tiga hari yang akan berakhir Ahad.

Menurut Lee, sesetengah orang berpendapat bahawa kompromi tidak mungkin terjadi atau mungkin juga adalah wajar, oleh kerana AS dan China mempunyai nilai yang berbeza.

Katanya lagi, seorang pegawai Amerika Syarikat baru-baru ini mengatakan bahawa pertembungan dengan China sebagai "perjuangan dengan tamadun dan ideologi yang sangat berbeza."

Orang lain melihat bahawa AS adalah negara muda yang mahu semua orang menjadi seperti negara itu, sementara China pula adalah sebuah negara lama yang percaya tidak ada orang lain yang boleh jadi seperti negara tersebut, katanya.

Lee menyatakan bahawa mengharapkan setiap negara menggunakan nilai budaya dan sistem politik yang sama adalah tidak munasabah dan tidak realistik.

"Malah, kekuatan manusia terletak pada kepelbagaiannya. Terdapat banyak yang dapat kita pelajari dari satu sama lain, dari segi nilai, perspektif, sistem, dan dasar.

"Kisah kemajuan manusia telah menjadi satu pertukaran ide, dan menerusi pembelajaran berterusan dan penyesuaian," kata Perdana Menteri.

Mengutip kutipan dari Henry Kissinger tahun lalu, Lee berkata: "Dunia kita berada dalam tempoh masa yang sangat sukar."

"Tidak ada yang boleh meramalkan bagaimana keadaan tersebut akan berkembang. Pada masa-masa yang berbeza sejak dua abad yang lalu, Asia Tenggara telah menyaksikan persaingan terjadi antara kuasa-kuasa besar.

"Dunia telah mengalami kemusnahan dan penderitaan akibat perang dan penjajahan. Ianya terpisah kepada kem-kem yang bertentangan. Kita juga melihat bagaimana pengasingan dari ekonomi dunia membawa kepada ketegangan dan konflik.

"Pada masa yang lain pula, kita melihat manfaat daripada kerjasama antarabangsa yang mewujudkan persekitaran yang terbuka dan stabil di mana negara-negara boleh maju dengan damai," katanya.

Pada pandangan jangka panjang, Lee menyatakan bahawa "kita tidak boleh menolak apa-apa kemungkinan ini boleh berlaku."

Tetapi beliau berkata "dalam generasi kita sendiri, kita perlu bekerjasama untuk memaksimumkan kemungkinan negara-negara akan mempunyai kebijaksanaan dan keberanian untuk membuat pilihan yang tepat, memilih keterbukaan dan integrasi, keamanan dan kerjasama, dan mengekalkan dan mengembangkan kemajuan yang telah kita usahakan. "

Sementara itu, semasa sesi soal jawab, Lee ditanya mengenai perlaksanaan 5G oleh Singapura ketika Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad membuat pendirian menyokong Huawei.

Dr Mahathir telah berkata di Tokyo pada hari Khamis bahawa Malaysia tidak merasakan ancaman dengan tuduhan pengintipan terhadap gergasi teknologi China iaitu Huawei.

"Kami terlalu kecil untuk memberi impak kepada syarikat seperti Huawei, yang penyelidikannya jauh lebih besar daripada keseluruhan kemampuan penyelidikan Malaysia.

"Jadi kita cuba menggunakan teknologi mereka sebanyak mungkin. Ya, mungkin terdapat pengintipan, tetapi apa yang perlu diintip di Malaysia "Dr Mahathir dipetik sebagai berkata semasa sesi dialog di Persidangan Antarabangsa ke-25 di Masa Depan Asia (Persidangan Nikkei).

Menjawab soalan itu, Lee berkata: "Singapura lebih kecil daripada Malaysia. Kami sedang dalam proses menentukan dan memilih sistem 5G dan peralatan kami.

"Kami belum membuat keputusan. Kami belum menentukan konfigurasi rangkaian atau apa yang akan menjadi peralatan. Siapa pembekal ... kita sedang mengkaji ini dengan teliti. Kami sedang berunding dengan industri. Kami berunding mesra dengan pengawal selia dan kami akan membuat keputusan dalam masa terdekat. "


(Sumber: Bernama)

Sila lihat Infografik: Amerika vs China

Catat Ulasan

0 Ulasan