Lamanfo.com

Laman Informasi

BERITA LIBERALISASI JEJAS SAHAM TNB



Saham Tenaga Nasional Bhd (TNB) jatuh ke paras terendah dalam sehari sebanyak RM13.44 pada berita negatif mengenai stesen janakuasa yang dimiliki sebanyak 70% dan juga cadangan kerajaan yang mengkaji untuk meliberalisasikan sektor tenaga di negara ini.

Pada jam 3.15 petang, saham TNB turun 64 sen kepada RM13.50, dengan 5.34 juta saham didagangkan.  

KLCI turun 8.25 mata daripada 0.49% kepada 1,679.23. Perolehan adalah 1.78 bilion saham bernilai RM1.01 bilion. Terdapat 279 kaunter untung, 486 menurun dan 393 kaunter tidak berubah.

Penurunan 64 sen dalam harga sahamnya menyaksikan RM3.63 bilion dipadamkan dari permodalan pasaran, mengurangkannya kepada RM78.886 bilion.  

Harga saham telah meningkat pada hari-hari kebelakangan ini, meningkat kepada paras tertinggi iaitu RM14.28 pada hari Khamis.

Portal berita melaporkan Kementerian Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim mengatakan satu kajian sedang dijalankan untuk menentukan sama ada liberalisasi sektor peruncitan elektrik akan menyebabkan tarif lebih kompetitif untuk pengguna.

"Sehubungan dengan ini, kementerian dijangka akan membentangkan penemuannya kepada kabinet dalam masa terdekat untuk membantu menentukan masa depan industri bekalan elektrik," kementerian itu dilaporkan sebagai menyatakan dalam jawapan bertulis parlimen bertarikh 3 Julai.

Sementara itu, Malaysian Rating Corporation (MARC) berkata tarikh operasi komersial (COD) Jimah East Power Sdn Bhd (JEP) dua loji janakuasa arang batu superkritikal 1,000MW di Jimah, Negeri Sembilan telah ditangguhkan.

COD loji janakuasa pada asalnya dijadualkan pada 15 Jun 2019 tetapi kini telah ditangguhkan kerana beberapa kerosakan yang dikesan pada turbin tekanan tinggi semasa fasa pentauliahan projek.

MARC berkata pada hari Jumaat ia dimaklumkan bahawa kerja pemulihan sedang dijalankan dan JEP menjangkakan loji kuasa untuk mencapai COD dalam masa tiga bulan akan datang.

TNB memiliki 70% daripada JEP manakala Mitsui & Co. Ltd dan Chugoku Electric Power Co. Ltd memiliki 15% setiap satu.


(Sumber: The Star)

Catat Ulasan

0 Ulasan