Lamanfo.com

Laman Informasi

ELAKKAN KECURIAN KENDERAAN ANDA MELALUI IGLA




PUCHONG: Pemilik kenderaan seperti Toyota Alphard dan Vellfire yang prihatin terhadap kecurian boleh mencuba menggunakan peranti IGLA yang merupakan peranti anti-kecurian untuk kenderaan.

Dilancarkan oleh Pro ICE Sales and Services (M) Sdn Bhd yang berpusat di Puchong, Selangor, peranti IGLA berfungsi dengan menghalang enjin dihidupkan melainkan kod kombinasi dipancangkan (menggunakan suis atau butang di dashboard atau stereng).




"Contohnya, kod gabungan boleh jadi dengan menekan butang Volume Up dan butang pemanas tingkap sebanyak tiga kali," kata Pengurus Besar Pro ICE, Sebastian Tan.

Bagi ciri-ciri anti-kecurian kereta, peranti IGLA berfungsi dengan mematikan enjin kenderaan selepas kereta yang dipandu sekurang-kurangnya 300 meter dari tempat kejadian.

Peranti IGLA dapat mengandaikan bahawa kejadian kecurian telah terjadi jika pintu pemandu dibuka, selepas enjin dihidupkan - seperti senario di mana pemandu dikeluarkan secara paksa dari kereta selepas menghidupkan enjin.

Sebaik sahaja kenderaan yang dicuri telah dipandu sehingga 300 meter, lampu kecemasan kereta akan diaktifkan dan meminta pemandu memasukkan kod kombinasi.

Sekiranya kod kombinasi tidak dimasukkan, hon kereta akan terus berbunyi dan enjin akan dimatikan apabila kelajuan kenderaan berada di bawah 10km sejam.

Tan berkata peranti IGLA boleh dipasang di kebanyakan kereta Continental, Jepun dan Korea menggunakan sistem Controller Area Network (CAN bus).




"Pemasangan IGLA tidak melibatkan pemotongan sebarang wayar dalam kenderaan, kita hanya perlu menyambung kuasa dan sistem CAN bus. Peranti IGLA agak kecil dan saiznya kira-kira sebuah pemancar kawalan jarak jauh," kata Tan.

Bagi mereka yang memilih untuk tidak menggunakan kod kombinasi, opsyen lain adalah dengan memasangkan peranti IGLA melalui Bluetooth ke telefon pintar (kereta itu hanya boleh dimulakan berhampiran telefon pintar anda).

Sementara itu, peranti IGLA boleh dinyahaktifkan sementara apabila kereta perlu diserahkan untuk servis atau penyelenggaraan, atau perkhidmatan pelayan.

"Sebagai contoh, satu pintasan sementara dapat dilakukan dengan menekan butang khas sebanyak lima kali. Walau bagaimanapun, kereta tersebut tidak boleh dipandu di atas 50km sejam selama lebih dari 15 minit kerana peranti IGLA akan berfungsi semula. Ini untuk mencegah kecurian atau penggunaan kenderaan tanpa kebenaran, "kata Tan.

Peranti IGLA menggunakan teknologi dari negara Rusia dan pemasangannya  mengambil masa sejam.

Harga runcit disyorkan ialah RM2,000 hingga RM2,500 (bergantung kepada kenderaan) dan ia dilengkapi dengan jaminan satu tahun.

Untuk butiran, hubungi Pro ICE di +603 8075 3888.


(Sumber: The Star)

Catat Ulasan

0 Ulasan