Lamanfo.com

Laman Informasi

SISTEM BEKALAN AIR "PRA-BAYAR" LEBIH MURAH



KOTA KINABALU: Bekalan air bersih yang lebih murah akan diperkenalkan ke Pulau Gaya menerusi sistem 'prabayar' perintis.

Projek perintis RM5.3 juta akan melibatkan dua buah kampung di pulau itu, Kampung Kesuapan dan Kampung Pulau Gaya, di mana 510 rumah akan dipasang dengan sistem itu dalam tempoh lima bulan akan datang.

Menteri Pertanian dan Industri Makanan Sabah Datuk Junz Wong berkata ini dijangka menyelesaikan isu-isu seperti air bukan hasil (NRW), sambil menambah bahawa jika didapati berjaya, kerajaan akan memperluaskan projek itu ke kampung-kampung atas air lain serta mereka yang menghadapi masalah bekalan air.

Wong, yang juga ADUN Tanjung Aru, berkata pada masa ini, terdapat inisiatif penswastaan dimana pengendali akan menjual air bersih kepada penduduk di sini.

"Tetapi dengan projek perintis yang dicadangkan di mana setiap rumah akan dipasang dengan meter air, penduduk akan membayar tarif yang sama seperti di dalam kondominium, iaitu RM1.30 setiap meter padu.

"Rekabentuk telah siap dan anggaran telah diluluskan oleh Kementerian Kewangan; Kami hanya menunggu pelantikan kontraktor.

"Peruntukan itu datang dari Jabatan Air. Jadi, saya perlu berterima kasih kepada Menteri Pembangunan Infrastruktur Negeri Datuk Peter Anthony untuk ini, "katanya kepada pemberita semasa program bersama rakyat di SK Pulau Gaya pada hari Selasa. Dalam ucapannya sebelum ini, beliau juga mengingatkan pemimpin masyarakat di pulau itu untuk memantau dan memastikan tiada rumah baru dibina yang tidak diwartakan oleh kerajaan.

Ditanya mengenai laporan baru-baru ini di mana Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) telah menanggung kerugian bulanan sebanyak RM44,800 akibat sambungan kuasa haram di Kg Kesuapan dan Kg Lok Urai di pulau itu, Wong mengakui bahawa masalah ini wujud, sama seperti masalah kerugian dari NRW di seluruh negeri.

"Buat masa ini, adalah penting untuk melihat SESB dikembalikan kepada kerajaan Sabah secepat mungkin kerana kami tidak mempunyai kuasa untuk memberi arahan kepada mereka mengenai apa yang perlu dilakukan kerana mereka masih di bawah kerajaan persekutuan," katanya tanpa mengulas lanjut mengenai isu Pulau Gaya.

Mengenai projek perintis, Pengarah Jabatan Air Sabah, En. Amarjit Singh, yang hadir, berkata ia akan bertanggungjawab untuk penjualan kad prabayar tersebut tanpa melalui wakil yang lain.

Menyuarakan kegembiraan mengenai projek itu, penduduk Kg Pulau Gaya, En. Lamit Gara, 57 tahun, berkata ini akan mengurangkan perbelanjaan bekalan air bersih yang selalu mereka bayar.

"Pada masa ini, saya membeli air pada RM7 untuk 220 liter, iaitu kira-kira jumlah satu drum air.  Itu tidak cukup jika anda mempunyai keluarga yang besar dan mungkin tidak akan bertahan sepanjang hari.

"Sekalipun kita menyelamatkan air seperti kita mandi dengan menggunakan air garam terlebih dahulu, kemudian bilas dengan air bersih, yang paling banyak kita boleh jimat ialah RM250 sebulan untuk sembilan orang," kata beliau yang juga mengumpul air hujan untuk mencuci pakaian dan pinggan mangkuk.

"Kos yang diperkenalkan melalui sistem prabayar akan lebih murah.

"Dan dengan air bersih yang dapat dibekalkan 24 jam, kita akhirnya akan mencapai kebebasan sebenar (merdeka)," katanya.


(Sumber: Daily Express)

*NRW - Non-Revenue Water

Catat Ulasan

0 Ulasan