Lamanfo.com

Laman Informasi

GOOGLE MEMBENARKAN PENGGODAM MENGAKSES KAMERA TELEFON ANDROID.



Google telah mengesahkan bahawa terdapat kelemahan dalam perisiannya yang membenarkan penggodam mengawal kamera telefon pintar Android, mikrofon dan lokasi GPS pengguna tanpa diketahui.

Kelemahan tersebut disedari oleh firma keselamatan Checkmarx dimana mereka menjumpai kelemahan yang membimbangkan pada aplikasi kamera Google membenarkan penggodam mengintip penggunanya. Masalah ini bermakna seratus juta pengguna dalam keadaan bahaya termasuk jenama Samsung.

Checkmarx juga mendapati terdapat beberapa senario yang membolehkan penggodam mengakses video dan gambar yang tersimpan dalam memori atau melihat lokasi gambar untuk mengetahui lokasi pengguna.

Firma tersebut berupaya mengakses kelemahan ini menggunakan aplikasi cuaca yang hanya memerlukan kebenaran mengakses memori daripada pengguna Android. Menurut firma tersebut, kebenaran mengakses memori bermaksud memberi kebenaran akses kepada keseluruhan kad SD.


"Ini bermaksud sesebuah aplikasi boleh mengambil gambar dan/atau video tanpa perlu kebenaran dan ianya hanya perlu setakat kebenaran mengakses memori pengguna tersebut. Sebagai tambahan, sekiranya aplikasi kamera mengaktifkan lokasi gambar, penggodam boleh mengetahui lokasi pengguna melalui GPS," kata firma tersebut dalam laman web mereka.

"Sudah tentu, video juga mengandungi bunyi. Oleh itu video boleh juga diaktifkan hanya melalui panggilan suara. Kami boleh merekod suara pemanggil dan juga penerima semasa perbualan telefon."

Selepas mengetahui kelemahan tersebut, firma Checkmarx bertindak memberitahu Google dan selepas mengkaji laporan tersebut mendapati kelemahan itu tidak hanya melibatkan produk Pixel malah impaknya lebih besar kepada sistem Android.

Buat masa ini syarikat gergasi tersebut telah membaiki kelemahan perisian mereka dan memberikan penghargaan kepada firma keselamatan tersebut.

"Kami menghargai tindakan Checkmarx membawa isu ini kepada pemerhatian kami dan bekerjasama dengan Google dan Android." 

Menurut Checkmarx, kajian tersebut merupakan usaha syarikat mereka dalam memperkembangkan lagi amalan keselamatan perisian untuk semua vendor dalam pembuatan telefon pintar pengguna dan peralatan IoT dan dalam masa yang sama meningkatkan kesedaran keselamatan kepada pengguna yang membeli dan menggunakannya."

"Memelihara data peribadi pengguna mesti diberikan keutamaan pada masa kini di dalam dunia yang terangkai," kata syarikat tersebut. 


Sejarah ringkas Google

Ibu pejabat Google, Googleplex

Google bermula pada Januari 1996 sebagai projek penyelidikan oleh Larry Page dan Sergey Brin ketika mereka berdua merupakan pelajar PhD di Universiti Stanford di California.

Nama "Google" berasal dari kesilapan mengeja "googol"  yang merujuk kepada 10100 (angka 1 diikuti seratus angka sifar). Kata kerja "google" dalam Bahasa Inggeris dibubuh dalam Merriam Webster Collegiate Dictionary dan Oxford English Dictionary, bermaksud "menggunakan enjin gelintar Google untuk memperoleh maklumat dari Internet."

Misi Google adalah "untuk menetapkan maklumat dunia dan membuatnya boleh dicapai dan berguna secara universal". Slogan tidak rasmi syarikat ini, diciptakan oleh mantan pekerja dan jurutera pertama Gmail, Paulus Buchheit, adalah "Jangan jahat". Kritik terhadap Google termasuk kebimbangan tentang privasi maklumat peribadi, hak cipta, dan tapisan. Slogan tidak rasmi syarikat "Don't be evil" telah dikeluarkan daripada kod tatalaku syarikat sekitar Mei 2018, tetapi dikembalikan semula pada 31 Julai 2018.

Mesin pelayan pertama Google

Asalnya, mesin pencari Google menggunakan web Universiti Stanford dengan domain google.stanford.edu. Domain google.com didaftarkan pada 15 September 1997, dan perusahaan ini berdiri dengan nama Google Inc pada tarikh 4 September 1998 pada sebuah garasi rumah di Menlo Park, California.

Investasi awal yang diperoleh untuk perusahaan baru ini bernilai hampir $ 1,1 juta, termasuk cek senilai $ 100.000 dari Andy Bechtolsheim, salah seorang pengasas Sun Microsystems. Pada Mac 1999, syarikat ini memindahkan pejabatnya ke Palo Alto, rumah bagi beberapa direkodkan Silicon Valley startups teknologi. 

Selepas membangun dengan cepat mengatasi dua website lainya, perusahaan ini menyewa sebuah komplek bangunan di Mountain View di 1600 Amphitheatre Parkway dari Silicon Graphics (SGI) pada tahun 2003. Syarikat ini telah tetap di lokasi ini sejak itu, dan kompleks ini mulai dikenali sebagai Googleplex (plesetan dari kata Googolplex). Pada tahun 2006, Google membeli properti dari SGI sebesar $ 319 juta.




Sumber: Independent.co.uk, Wkipedia, Youtube

Sila lihat juga:

FACEBOOK SECARA RAHSIA MENGGUNAKAN KAMERA IPHONE ANDA

Catat Ulasan

0 Ulasan