MASIH HENDAK MELABUR DI ASB?

Lamanfo.com

Laman Informasi

MASIH HENDAK MELABUR DI ASB?



Pandangan pada kali ini dipetik daripada penulis InvestorMY yang berpengalaman dalam pelaburan pasaran kewangan (saham, matawang dan komoditi).

Anda harus faham mengenai Amanah Saham Bumiputera (ASB) yang diumumkan agihan pendapatan setiap hujung tahun.

ASB akan melaburkan wang yang kita simpan di dalam beberapa instrumen kewangan. Hasil pelaburan yang diterima oleh ASNB akan diagihkan kepada anda yang mempbuka akaun dengan mereka. Setiap awal tahun, kita sudah boleh mengeluarkan wang yang kita laburkan.

Sudah pasti setiap fund manager mempunyai ‘asset management strategy’ mereka sendiri. Di bawah ini merupakan rekod pulangan pelaburan agihan pendapatan kepada pemegang akaun ASB.


Mungkin bagi kita sebagai pelabur biasa dan pasif agak hairan kerana pulangan ASB tahun ini hanya 5%+0.5% dikategorikan sedikit jika dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya.

Tahukah anda, prestasi KLSE setakat tahun ini cuma (-)5.41% dan pasaran saham negara kita merupakan yang tercorot di Asia.

Sebahagian besar dari dana ASB dilaburkan ke pasaran saham Bursa Malaysia dan jika prestasi Bursa Malaysia bagus, sudah pasti pulangannya bagus juga. Sekiranya pasaran saham merudum, pasti potensi keuntungan pelaburan ASB juga merudum.

Pasaran saham pula berhubung kait dengan beberapa faktor berikut. Yang utama ialah seperti berikut:

1) Keadaan pengurusan negara yang mungkin tidak stabil dan tidak jelas.

Selepas memenangi pilihan raya, dilihat polisi kerajaan baharu kurang mapan. Walaupun ada yang kata polisi kerajaan salah satu dari banyak faktor sahaja, tapi ia masih penting. Letakkan diri anda sebagai pelabur, adakah anda mahu meletakkan wang di negara yang hanya tahu berpolitik siang malam?


Kita boleh lihat prestasi Bursa Malaysia yang semakin menurun. Dahulu ditinggalkan dengan 1,700 mata hari ini pasaran menuju ke 1,500 mata. Ringgit pula masih melemah di antara 4.10-4.20.


Polisi sesebuah kerajaan sememangnya mempengaruhi prestasi ekonomi dan pelaburan negara tersebut.

2) Perang Dagang AS - China

                          SUMBER: ASIATIMES

Salah satu isu lagi adalah perang dagang antara dua kuasa besar dunia iaitu AS dan China. Apa sahaja komen Presiden Donald Trump di Twitter mampu menyebabkan pasaran merudum atau pun melonjak naik.


Tidak mudah menguruskan saiz dana yang nilainya sangat besar dan pada masa yang sama memberikan jaminan risiko sifar kepada pemegang akaun pelaburan.

Mengenai ASB Financing (Pinjaman ASB), adakah anda ingin menghentikannya sekarang?

Jangan  merumitkan keadaan. Jika mindset kita bahawa ASB sebagai simpanan maka tidaklah ada isu selagi mana agihan pendapatan sama atau melebihi jumlah bayaran tahunan. Walaupun ianya nampak tidak begitu menguntungkan kerana pulangannya yang rendah, kita harus memandang rapi dari sudut risiko pelaburan.

Sekiranya anda bertanya, adakah pelaburan yang lebih selamat dari ASB yang sudah tentu dijamin kerajaan?

Jika ada, bolehlah kita pelbagaikan atau diversify pelaburan kita asalkan bukan ke skim cepat kaya yang tumbuh bagai cendawan selepas hujan.

Akan tetapi jika pulangan agihan pendapatan ASB kurang dari jumlah bayaran pinjaman atau financing anda, bolehlah anda berfikir untuk menghentikannya. Tiada pelaburan yang sempurna.

Mungkin sudah tiba masanya, kita melihat idea pelaburan yang lain.

3) Anda harus tahu untuk lakukan profiling risiko pelaburan sendiri.

Ada orang yang risk averse. Bukan semua orang dilahirkan untuk mengambil risiko yang tinggi. Manakala ada juga orang yang risk taker.

Dengan mengenali risk profiling sahaja kita boleh menetapkan pelaburan yang sesuai untuk kita dan tidak membuta tuli melabur di tempat tertentu.

4) Anda harus memahami risiko pelaburan dan pulangannya.

Bila kita menguruskan wang, perkara pertama adalah risiko. Seorang ahli matematik di Jerman iaitu Carl Jacobi ada menyebut “Man Muss Mmmer umkehren” bermaksud “Invert Always Invert”. 

Konsepnya di sini bukan fikir untung terlebih dahulu tetapi fikirkan risiko kerugian.

Ben Graham, guru kepada Warren Buffet pernah berkata.


“SUCCESSFUL INVESTING IS ABOUT MANAGING RISK, NOT AVOIDING IT.”

Bukan setakat pengurus dana di institusi pelaburan sahaja yang harus mahir menguruskan risiko. Kita sebagai individu juga harus tahu cara menguruskan risiko.

Banyakkan membaca dan berguru mengenai pasaran kewangan. Zaman sekarang sudah mudah, blog kewangan seperti Pakdi.net, MajalahLabur, InvestorMY memberikan info premium secara percuma.

Kemudian gunakan sebahagian wang untuk beli buku atau berguru dengan mereka yang lebih mahir.

5) Cuba pelaburan yang kita boleh guna sebagai alternatif.

Anda harus bersifat dinamik dalam pelaburan dan tidak boleh setia pada satu instrumen sahaja.

Selain ASB dan Tabung Haji, anda harus belajar melabur di tempat yang anda faham terlebih dahulu. Secara individu, mungkin anda boleh menyelidik senarai di bawah sekiranya mempunyai lebihan wang.


– Robo Advisor.

Robo advisor merupakan cara menguruskan akaun pelaburan terkini yang menggunakan Artificial Intelligence.

Di Malaysia,  dua firma robo advisor yang mendapat lesen digital daripada BNM adalah StashAway dan Wahed Invest. Anda boleh memilih portfolio anda di mana untuk dilaburkan. ETF, Sukuk dan sebagainya.

Daftar Wahed Invest dan dapatkan bonus sebanyak 10USD dengan menggunakan referal code MOHMDE1 di Wahed Invest.

– Equity Crowdfunding (ECF).


FireShot Capture 338 – pitchIN – The Home of Crowdfunding – pitchin.my

ECF merupakan platform crowdfunding bagi sesebuah syarikat yang memerlukan dana. Selain IPO, crowdfunding juga dilihat satu inisiatif yang relevan untuk pelabur yang ingin membeli syarikat startup yang berpotensi pada modal yang minimum.

Antara ECF yang mendapat lesen dari BNM ialah PitchIn. Anda boleh membuka akaun dan mencubanya terlebih dahulu.

– Menjadi “Angel Investor” dalam syarikat startup.

Dunia semakin maju dengan teknologi hari ini. Anda sebagai orang awam boleh turut serta melibatkan diri. Follow DevHub iaitu sebuah komuniti teknologi yang terbesar di Malaysia. Kebanyakkan syarikat startup berada di situ dan anda boleh mencubanya terlebih dahulu.

– Mencuba instrumen komoditi lain seperti emas.


Sepertimana yang anda sedia maklum, emas juga merupakan salah satu instrumen lain yang boleh digunakan untuk pelaburan. Di Malaysia, kita mempunyai satu platform yang mudah seperti HelloGold untuk melakukan pelaburan emas dengan modal yang sangat rendah.

Akhir sekali, risiko pelaburan bergantung kepada diri anda sendiri. ASB masih lagi pelaburan yang baik tetapi kita sebagai pelabur pasif harusnya berfikiran secara relevan dan tidak meletakkan harapan setinggi gunung. Akan tetapi jika pulangan pelaburan ASB kurang dari jumlah bayaran financing, bolehlah anda berfikir untuk terminate. Tiada pelaburan yang sempurna.

Sekadar cadangan bagi mereka inginkan alternatif dalam pelaburan. Moga artikel ini memberikan manfaat perkongsian kepada anda.

Sumber: The Vocket

Post a comment

6 Comments

  1. Ia luar biasa apabila saya fikir semuanya telah selesai dengan saya, nama saya susan garcia, dari phillipine, Mrs. Karina Rolanda datang untuk menyelamatkan saya hidup saya. Saya sangat terhutang budi kepada orang-orang yang saya meminjam dari geng memerangi saya dan kemudian menangkap saya akibat hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan masa tangguh diberikan kepada saya apabila saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan membuat wang untuk membayar semua hutang yang saya terima jadi saya diberitahu bahawa ada pemberi pinjaman sah secara online jadi saya harus mencari melalui blog yang saya ditipu sebelum tetapi apabila saya menemui SYARIKAT KARINA ROLAND LOAN, Tuhan mengarahkan saya untuk iklannya di blog kerana tarikan saya untuk itu benar-benar satu keajaiban mungkin kerana Tuhan telah melihat bahawa saya mempunyai banyak penderitaan itulah sebabnya dia mengarahkan saya kepadanya. Oleh itu saya memohon dengan penuh semangat selepas beberapa jam pinjaman saya diluluskan oleh Lembaga dan dalam masa 24 jam saya telah dikreditkan dengan jumlah yang tepat yang saya maksudkan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Pinjaman Peribadi ketika saya bercakap dengan anda sekarang saya boleh jelaskan semua hutang saya dan sekarang saya mempunyai supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya makan atau mengambil pembiayaan, apa jua keputusan saya tidak mempunyai urusan dengan Polis, saya kini wanita yang bebas. Anda ingin mengalami kemerdekaan kewangan seperti saya, sila hubungi Ibu menerusi e-mel syarikat: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp +15857083478 Anda tidak boleh membahaskan fakta bahawa dalam kesulitan dunia ini anda memerlukan seseorang untuk membantu anda mengatasi kewangan perolehan dalam hidup dalam satu cara atau lain, jadi saya memberi anda mandat untuk mencuba dan menghubungi Puan Karina Roland di alamat di atas supaya anda dapat mengatasi kemelesetan kewangan dalam hidup anda. Anda boleh menghubungi saya melalui e-mel berikut: (garciasusan113@gmail.com)) Sentiasa menjadi positif dengan Puan KARINA ROLAND dia akan melihat anda melalui semua cabaran kewangan anda dan kemudian memberikan anda pandangan kewangan dan kebebasan baru untuk mengatasi semua kebimbangan anda.

    ReplyDelete
  2. Di RIKA ANDERSON LOAN COMPANY, kami menawarkan semua jenis bantuan keuangan kepada semua individu, suku bunga kami adalah 2% per tahun. Kami juga memberikan saran dan bantuan keuangan kepada kami, klien dan pelamar. Jika Anda memiliki proyek yang baik atau ingin memulai bisnis dan membutuhkan pinjaman untuk segera membiayainya, kami dapat mendiskusikannya, menandatangani kontrak, dan kemudian mendanai proyek atau bisnis Anda untuk Anda bersama dengan Bank Dunia dan Bank Industri.

    Kategori Bisnis

    Bisnis Merchandising.
    Bisnis manufaktur
    Bisnis Hibrid.
    Kepemilikan tunggal
    Kemitraan.
    Perusahaan.
    Perseroan terbatas.
    pinjaman pribadi.
    pinjaman investasi.
    Pinjaman Pinjaman.
    Kredit kepemilikan rumah.

    KONTAK PERUSAHAAN PINJAMAN:
    Situs web: rikaandersonloancompany.webs.com
    Email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    Panggilan Pelanggan: +1 (323) 689-3663
    Obrolan Whatsapp: + 1-323-689-3663
    Facebook: Rika Anderson Alfreda
    Instagram: Rikaandersonloancompany.alfred
    Twitter: @LoanRika
    Kantor Pusat: 228 Park Ave S, New York, NY 10003-1502, AS
    Pajak / CAC /: 1095/0730/2028
    Mahkamah Agung Kabupaten New York, NY9016 34001

    ReplyDelete
  3. Pendudukan: Harta Tanah / perhotelan
    kedudukan: Pengarah Urusan
    Nama: Najwa Mohammed
    Bandar: Miri
    Pinjaman saya mendapat: Rm 1.5 juta
    kadar faedah: 1%
    E-mel saya: najwamohammed369@gmail.com


    Halo, saya mengucapkan terima kasih kepada allah almight untuk kebaikan dan keberkasaan yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM tahun ini 2020, saya ingin kita medium ini membiarkan muslim saya di malaysia, Tahun lepas saya telah memohon pinjaman banyak kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya sedang menonton berita perniagaan saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM pada wawancara menerangkan pakej mereka dan bagaimana mereka memberi pinjaman dan dana amal kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan tahun ini. Oleh itu, saya mendengar dan menghubungi mereka dengan kenalan mereka di televisyen, saya memohon Rm 1.5 juta, pada kadar 1% dan pinjaman saya telah diluluskan dan saya mendapat pinjaman saya semudah mungkin. Saya mendapat pinjaman saya dan melabur lebih jauh ke hartanah suami saya. suami saya dari indonesia, banjir yang terjejas rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapat pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga.Jika anda ingin perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, anda bebas memohon sekarang dan dapatkan pinjaman anda .Mengingatkan diri anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah berputus asa. Semakin banyak anda jatuh, semakin kuat anda menjadi bangun. Jangan pernah menyerah tidak kira apa. Buat janji kepada impian anda seolah-olah anda berjanji kepada anak anda. Saya berharap anda lebih besar tahun. Mungkin allah memberkati mereka allah

    MOHON SEKARANG
    E-mail****aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  4. I LEONY DORA PATTY dari Perum Ivory, jl. Kendangsari III / 20A, kav.B6, Surabaya, ingin memberi selamat kepada perusahaan Pemberi Pinjaman Ibu Rika Anderson atas dana cepat dan uang yang mereka pinjamkan kepada saya tanpa jaminan.

    Saya mendapat $ 6.214,00 (Rp91.041.936) dari ibu Rika dengan bunga 2% untuk menyelamatkan hidup saya, pendidikan anak saya dan pengembangan bisnis.

    Kontak melalui email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    WA + 1-323-689-3663

    Nomor Whatsapp Saya: +62 819-9081-450
    Email: nyratyy@gmail.com
    Negara: Indonesia
    Kota: Surabaya
    Jumlah: $ 6.214,00 (Rp92.000.000)
    Tanggal: 03 Agustus, 2020
    Instagram: nyratyy
    Twitter: @DoraLeony

    ReplyDelete
  5. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete
  6. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete