Lamanfo.com

Laman Informasi

COVID-19: DOKTOR DI NEW YORK BIMBANG DARAH PESAKIT MENJADI PEKAT.

(Kredit: Pixabay)

NEW YORK - Ketika virus korona menyebar ke bandaraya New York pada akhir bulan Mac, doktor di Hospital Mount Sinai menyedari sesuatu yang aneh terjadi pada darah pesakit.

Tanda-tanda penebalan dan pembekuan darah dikesan di organ yang berlainan oleh doktor dari pelbagai bidang. Ini menimbulkan kebimbangan kepada para doktor yang mula menyedarinya tentang bagaimana virus itu merosakkan tubuh manusia. 

Di Hispital Mount Sinai, ahli nefrologi melihat kateter dialisis buah pinggang tersumbat dengan gumpalan darah beku. Ahli pulmonologi yang memantau pesakit COVID-19 pada ventilator mekanikal juga dapat melihat bahagian paru-paru pesakit yang tidak berdarah. Ahli bedah saraf menghadapi lonjakan strok yang biasa disebabkan oleh pembekuan darah manakala usia mangsa cenderung kepada yang lebih muda, dengan sekurang-kurangnya separuh daripadanya diuji positif terhadap virus Covid-19.

"Sangat mengejutkan bagaimana penyakit ini menyebabkan gumpalan darah terbentuk," kata Dr. J Mocco, ahli bedah saraf di Mount Sinai, dalam wawancara, menjelaskan bagaimana beberapa doktor berpendapat COVID-19, penyakit yang disebabkan oleh virus korona, lebih daripada sekadar penyakit paru-paru. Dalam beberapa kes, Mocco mengatakan, strok adalah gejala pertama bagi pesakit Covid-19 yang berusia muda. 

Ketika rakan sekerja dari pelbagai kepakaran mengumpulkan hasil pemerhatian mereka, mereka telah memperkenalkan protokol rawatan yang baru. Kini pesakit akan menerima ubat pencair darah dalam dos yang tinggi sebelum ada bukti pembekuan darah terjadi. 

"Mungkin, jika kita mencegah pembekuan, ianya dapat menjadikan penyakit ini menjadi kurang teruk," kata presiden hospital tersebut, Dr David Reich. Walau bagaimanapun, protokol baru tersebut tidak akan digunakan kepada pesakit tertentu yang berisiko tinggi kerana pencair darah dapat menyebabkan pendarahan di otak dan juga organ lain.


"AGAK. LUCU BILA DIPERKATAKAN". 

Dalam tiga minggu bermula pertengahan Mac, Mocco melihat sejumlah 32 pesakit strok dengan penyumbatan darah yang besar di bahagian otak, iaitu dua kali ganda lebih daripada jumlah biasa untuk tempoh yang sama. 

Lima daripadanya masih berusia muda, iaitu di bawah usia 49 tahun, tanpa faktor risiko yang jelas untuk terkena strok, "ianya agak gila," katanya. "Sangat, sangat tidak biasa." Yang paling muda baru berusia 31 tahun.

Sekurang-kurangnya separuh daripada 32 pesakit tersebut diuji positif COVID-19, kata Mocco.

Sementara itu, Dr. Hooman Poor, seorang pakar paru-paru hospital Mount Sinai, telah membuat kajian terhadap 14 pesakit yang menggunakan ventilator. Bacaan ventilator tidak seperti yang beliau jangkakan. 

Paru-paru tidak kelihatan seperti keras, sepertimana biasa terjadi untuk radang paru-paru. Sebaliknya, darah kelihatan tidak beredar bebas melalui paru-paru untuk diudara dengan setiap nafas.

Dr. Hooman menemui doktor ginjal pada malam itu, yang menyatakan bahawa kateter dialisis sering tersumbat dengan gumpalan darah beku. 

Dan saya berkata, 'Agak lucu apabila anda menyebutnya kerana saya merasa semua pesakit ini mempunyai darah beku dalam paru-paru mereka," kata Dr. Hooman lagi. 

Dr. David, presiden hospital, memberitahu Dr. Hooman mengenai lonjakan strok yang dilihat oleh Mocco dan mengatakan bahawa kedua-dua doktor harus bekerjasama, memulakan perbincangan dan pertemuan dengan ketua-ketua jabatan di hospital.

Pada jam 2:46 pagi hari Ahad Easter, Dr. Hooman mengirim draf pertama kepada Mocco mengenai protokol rawatan baru.


PARA DOKTOR BERKONGSI PENEMUAN. 

Ketika wad mereka mula dipenuhi dengan pesakit COVID-19, para doktor Mount Sinai membaca makalah yang menerangkan penemuan serupa dari para doktor di wilayah Hubei China dan kawasan-kawasan lain yang dilanda masalah, dan membincangkannya dengan rakan sebaya mereka dalam panggilan telefon dan webinar.

Mocco memanggil pakar bedah saraf yang beliau kenal di tempat lain di negara ini. Di Hospital Universiti Thomas Jefferson Philadelphia, Dr. Pascal Jabbour telah mula melihat lonjakan strok yang serupa di kalangan pesakit COVID-19. Cara pembekuan darah pesakit mengingatkannya akan keadaan kongenital seperti lupus, atau beberapa jenis barah. 

"Saya tidak pernah melihat virus lain yang boleh menyebabkan pembekuan darah tersebut," kata Jabbour.

Di Boston, Pusat Perubatan Beth Israel Deaconess memulakan percubaan klinikal awal bulan ini untuk melihat kesan tPA, iaitu ubat anti pembekuan, sama ada dapat membantu pesakit COVID-19 yang sakit parah.

Pembekuan darah boleh berlaku kepada sesiapa sahaja yang tersangat sakit dan juga pesakit yang telah menghabiskan waktu yang lama menggunakan ventilator, tetapi doktor mengatakan masalah itu muncul lebih cepat pada pesakit COVID-19 sebagai akibat virus yang lebih langsung.

Di Mount Sinai, pesakit dalam rawatan intensif sering menerima heparin agen pencairan darah dalam dos profilaksis yang lebih lemah. Di bawah protokol baru, dos heparin yang lebih tinggi yang biasanya digunakan untuk melarutkan gumpalan darah akan diberikan kepada pesakit walaupun pembekuan darah belum dapat dikesan. 

Rawatan ini bergabung dengan kaedah lain yang dikembangkan di hospital, di mana beberapa pesakit menerima plasma antibodi pesakit COVID-19 yang sudah pulih atau ubat antivirus eksperimen.

Persatuan Hematologi Amerika, yang juga memperhatikan pembekuan darah tersebut, mengatakan dalam panduannya kepada doktor bahawa manfaat terapi pencairan darah untuk pesakit COVID-19 yang belum menunjukkan tanda-tanda pembekuan adalah "masih belum diketahui buat masa ini."

"Saya pasti tidak mengharapkan kecapi untuk dimainkan dan malaikat akan menyanyi dan orang-orang hanya akan mematahkan garis intravena mereka dan keluar dari hospital," kata Reich. "Kemungkinan ianya akan menjadi sesuatu di mana ia hanya dapat mengurangkan tahap keterukan penyakit ini."


Sumber: The Star

Catat Ulasan

0 Ulasan