Lamanfo.com

Laman Informasi

AHLI ASTRONOMI MENEMUI PLANET "NERAKA".

(Kredit: Pixabay) 

Sekiranya virus COVID-19 membuat anda cemas, pertimbangkan bagaimana kehidupan di planet WASP-76b dimana anda memerlukan payung yang sangat kuat.

Planet tersebut terletak 640 tahun cahaya dari Bumi di Buruj Pisces, WASP-76b adalah planet gergasi gas ultra panas, dengan diameter 165,000 batu (266,000 km). Itu menjadikannya hampir dua kali lebih besar dari ukuran Musytari, planet terbesar dari sistem suria kita. Diameter Musytari adalah 88.695 batu (142.800 km), iaitu 11 kali ukuran Bumi.

Walaupun ukurannya besar, WASP-76b mempunyai jisim yang lebih sedikit daripada Musytari, mungkin kerana tidak pernah berpeluang untuk menyejukkan badan. Ini kerana WASP-76b berputar di sekitar bintang yang hampir dua kali lebih besar daripada Matahari kita, dan pada jarak hanya tiga kali radius bintang.

WASP-76b adalah satu-satunya planet bintangnya, dan ia mengelilingi bintangnya sekali setiap 1.8 hari Bumi. Orbit yang ketat menyebabkan planet ini terkunci ketat atau dipanggil "tidally locked", sama seperti Bulan kita. Ini bermaksud bahawa planet ini berputar pada paksinya dan berputar di sekitar bintangnya pada kadar yang sama. Ini menyebabkan satu sisi WASP-76b selalu menghadap bintangnya, dan satu sisi ke sebelah luar. 

Suhu pada bintang yang menghadap, atau "siang hari", mencapai 4.350 ° Fahrenheit (2.400 ° Celsius), yang cukup panas untuk mengewapkan logam yang ada di planet ini. Suhu di sisi yang menghadap jauh dari bintang, atau "malam", mencapai 2,730 ° Fahrenheit (1,500 ° Celsius).


Penemuan planet WASP-76.

Exoplanet (planet yang berada di luar sistem solar kita) ini ditemui pada tahun 2013 oleh Spectrograph Echelle for Rocky Exoplanet and Stable Spectroscopic Observations (ESPRESSO). Ini adalah instrumen yang dipasang di European Southern Observatory's Very Large Telescope yang terletak di Chile.

ESPRESSO mengesan wap besi di sepanjang sempadan "petang" yang memisahkan siang hari WASP-76 b dari sebelah malamnya, namun mereka tidak mengesannya di sepanjang sempadan "pagi". Itu bermaksud sesuatu telah menyebabkan wap besi itu hilang.

Para saintis menyimpulkan bahawa angin di WASP-76b, yang memiliki kelajuan melebihi 11.000 mph (18.000 km / jam), membawa besi yang diwapkan dari siang ke malam, di mana ia mengembun menjadi hujan besi cair.

Profesor madya astronomi di Universiti Geneva, Switzerland, David Ehrenreich, menggambarkan keadaan di WASP-76b sebagai, "Ini mungkin iklim paling ekstrem yang pernah kita jumpai di sesebuah planet."


Exoplanet Lain. 

Exoplanet pertama, atau planet extrasolar, tidak ditemui sehingga tahun 1992. Pada 1 Mei 2020, terdapat 4,260 exoplanet dalam 3,149 sistem, dan 696 sistem mempunyai banyak planet.

NASA menyimpan senarai exoplanet dalam Arkib Exoplanet NASA, yang merupakan sebahagian daripada Pusat Pemprosesan dan Analisis Inframerah yang terletak di kampus Institut Teknologi California (Caltech) di Pasadena, CA.

Setakat ini, semua eksoplanet yang diketahui berada dalam Galaksi Bima Sakti kita sendiri. Exoplanet paling kecil adalah Draugr, yang mempunyai lebih kurang dua kali jisim Bulan kita. Exoplanet HR paling besar 2562 b, iaitu kira-kira 30 kali jisim Musytari.

Masa yang diperlukan untuk exoplanet mengorbit bintangnya berbeza dari beberapa jam hingga ribuan tahun. Exoplanet terdekat ke bumi adalah Proxima Centauri b, yang mengorbit bintang yang terletak paling dekat dengan Matahari kita, Proxima Centauri, dan hanya berjarak 4.2 tahun cahaya.

Exoplanet yang paling mirip dengan Bumi adalah Teegarden b, yang mengorbit sebuah bintang kerdil merah yang bermula 12 tahun cahaya dari sistem suria kita. Teegarden b mengorbit bintangnya hanya dalam 4,91 hari, tetapi jisimnya hampir sama dengan Bumi dan kemungkinan berbatu. Bahkan mungkin terdapat air laut di permukaannya, dan para saintis menganggarkan mempunyai suhu permukaan antara 0 ° dan 50 ° C.

Apa sahaja syarat yang ada di Teegarden b, mereka harus lebih baik daripada yang ada di WASP-76b di mana selalu mendung dengan kemungkinan hujan besi lebur.


Sumber: Interesting Engineering

Sila baca: MISI ANGKASA LEPAS YANG TELAH DIRANCANG PADA TAHUN 2020.

Catat Ulasan

0 Ulasan