ALAT NANO TERBARU BERKEUPAYAAN MENGHENTIKAN PEMBENTUKAN ALZHEIMER.

Lamanfo.com

Laman Informasi

ALAT NANO TERBARU BERKEUPAYAAN MENGHENTIKAN PEMBENTUKAN ALZHEIMER.


(Kredit: Pixabay) 

Alat bersaiz nano menangkap peptida berbahaya sebelum ianya dapat terpasang sendiri.

Penyakit Alzheimer adalah penyakit yang melemahkan dan menghancurkan yang merupakan penyebab kematian keenam utama di Amerika Syarikat. Para penyelidik selalu berusaha mencari cara untuk menyembuhkan atau menghentikan penyebarannya, dan sekarang beberapa penyelidik mungkin baru saja menjumpai penyelesaiannya. 

Para saintis di Makmal Nasional Jabatan Tenaga AS (DOE) Argonne, bersama dengan kolaborator dari Institut Sains dan Teknologi Korea (KIST) dan Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST) telah membangunkan rawatan yang mungkin terbukti berjaya terhadap penyakit yang sukar ini. 

Menghentikan Peptida. 

Pada mereka yang terjejas oleh Alzheimer, sejenis plak, terbuat dari molekul yang disebut peptida β-amiloid (Aβ), terbentuk di otak dan mengakibatkan hilangnya sambungan saraf dan kematian sel. Para penyelidik membuat spekulasi jika mereka dapat menghentikan peptida daripada membentuk plak berbahaya ini, mereka juga dapat menghentikan perkembangan Alzheimer.

Pembentukan peptida β-amiloid (Aβ)


Kini, pasukan penyelidik ini telah merancang alat bersaiz nano yang menangkap peptida sebelum mereka dapat terpasang sendiri. "Kami telah mengambil blok pembangunan dari teknologi nano dan biologi untuk merekacipta 'sangkar' berkapasiti tinggi yang memerangkap peptida dan membersihkannya dari otak," kata Elena Rozhkova, saintis, Pusat Bahan Tahap Nano.

"Peptida β-amiloid timbul dari pemecahan protein prekursor amiloid, komponen normal sel otak," jelas Rosemarie Wilton, ahli biologi molekul di bahagian Biosciences Argonne. "Dalam otak yang sihat, peptida yang dibuang ini dihilangkan."

Walau bagaimanapun, dalam otak Alzheimer, peptida ini tidak dihilangkan. Ini memberi mereka peluang untuk terpasang sendiri menjadi plak yang merosakkan.

"Ideanya adalah bahawa, akhirnya, buburan alat nano kita dapat mengumpulkan peptida ketika mereka menjauh dari sel - sebelum mereka mendapat peluang untuk mengagregat," tambah Rozhkova, seorang saintis di Pusat Bahan Nanoscale Argonne (CNM), Kemudahan Pengguna Pejabat Sains DOE.

Kajian yang dilakukan oleh penyelidik dengan alat nano ini diterbitkan dalam edisi April Advanced Functional Materials.


Sumber: Interesting Engineering

Sila baca: MUAT TURUN PEMIKIRAN ANDA KE DALAM KOMPUTER : NEURALINK.

Catat Komen

0 Ulasan