CHINA MEMBINA TELESKOP RADIO TERBESAR DI ASIA UNTUK MISI MARIKH.

Lamanfo.com

Laman Informasi

CHINA MEMBINA TELESKOP RADIO TERBESAR DI ASIA UNTUK MISI MARIKH.


BEIJING: China sedang membina teleskop radio terbesar di Asia yang dapat berubah arah dengan antena berdiameter 70 meter untuk menerima data dari misi penerokaan Marikh pertamanya yang dijangka dilancarkan tahun ini.

China bertujuan untuk mencapai pengorbitan, pendaratan dan perjalanan di planet merah itu dalam satu misi, yang diberi nama Tianwen-1.

Teleskop, dengan antena berukuran sembilan gelanggang bola keranjang, dibina oleh Observatorium Astronomi Nasional Akademi Sains China di Daerah Wuqing di Tianjin utara China.

Ini akan menjadi fasiliti utama untuk menerima data saintifik yang akan dikirimkan kembali oleh proba di planet Marikh, yang berjarak sejauh 400 juta km dari Bumi, dan isyaratnya akan sangat lemah, kata Li Chunlai, wakil ketua perancang misi eksplorasi Marikh yang pertama di China.

China sebelum ini telah berjaya melancarkan empat proba ke bulan dan melengkapkan pengorbitan dan pendaratan di bulan.

Namun, jarak antara bulan dan Bumi adalah sekitar 360,000 km hingga 400,000 km, sementara jarak antara Marikh dan Bumi adalah sejauh 56 juta km hingga 400 juta km. Jarak Bumi-Marikh yang paling jauh adalah 1,000 kali berbanding jarak antara Bumi dan bulan.

"Oleh itu, penerimaan isyarat yang sangat lemah dari Marikh akan menjadi satu cabaran besar," kata Li, sambil menambahkan bahawa hanya teleskop dengan antena yang besar, berfungsi bersama dengan tiga teleskop yang ada di Beijing dan selatan kota Kunming sahaja yang boleh merealisasikan penerimaan data. 


Sumber: The Star



Post a comment

0 Comments