Lamanfo.com

Laman Informasi

COVID-19: VIRUS KORONA MENGURANGKAN JANGKAHAYAT HIDUP MANUSIA 10 TAHUN ATAU LEBIH.


Satu kajian dari University of Glasgow mengkaji anggapan bahawa mangsa yang mati akibat COVID-19 sebenarnya akan mati lebih awal tanpa mengira sama ada mereka terkena jangkitan ataupun tidak. 

Satu kajian baru yang menggunakan ukuran statistik yang disebut "tahun kehilangan nyawa" (YLL) mendapati bahawa secara purata, mereka yang meninggal akibat COVID-19 telah kehilangan lebih dari satu dekad hidup mereka akibat penyakit ini.

Kajian baru-baru ini yang dilakukan oleh penyelidik dari University of Glasgow di Scotland, mendapati bahawa secara purata lelaki yang mati akibat COVID-19 kehilangan sekitar 13 tahun potensi kehidupan mereka, sementara wanita yang meninggal akibat virus korona kehilangan kira-kira 11 tahun.

Para penyelidik menggunakan pengukuran statistik "tahun kehilangan nyawa," yang merupakan anggaran purata jumlah tahun seseorang akan hidup sekiranya dia tidak meninggal sebelum waktunya dari peristiwa kesihatan seperti pandemik jangkitan COVID-19. Anggaran tersebut merangkumi usia, jantina dan keadaan kesihatannya. 

"YLL adalah statistik kesihatan awam yang umum digunakan untuk menilai jumlah tahun yang hilang akibat kematian pramatang. Ia digunakan untuk menilai peruntukan sumber untuk penyelidikan dan perlaksanaan penjagaan kesihatan," kata John Brownstein, ketua pegawai inovasi di Boston Children Hospital, AS. 

David McAllister, pensyarah klinikal kanan dan penyelidik utama kajian itu, dan rakan-rakannya menjalankan kajian itu untuk menguji andaian bahawa mereka yang mati akibat COVID-19 sebenarnya akan mati lebih awal tanpa mengira jangkitan mereka, menurut akhbar ABC News. 

Penyelidik mengatakan penemuan mereka menunjukkan bahawa virus korona mempunyai kesan jangka panjang yang serupa dengan penyakit jantung.

"Di antara orang yang mati akibat COVID-19, jumlah nyawa yang hilang setiap tahun kelihatan serupa dengan penyakit seperti penyakit jantung," kata McAllister. 

Walaupun COVID-19 adalah penyakit baru dan terdapat sedikit maklumat mengenai faktor risiko, Pusat Pengawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) mengatakan orang dewasa 65 tahun ke atas dan individu dari pelbagai usia yang mempunyai keadaan perubatan yang serius mungkin berisiko tinggi untuk penyakit teruk.

Lebih daripada 4.1 juta jangkitan COVID-19 telah direkodkan sejak wabak itu bermula akhir tahun lalu, dengan lebih daripada 283,000 kematian di seluruh dunia, menurut data Universiti Johns Hopkins.


Sumber: The Hill

Catat Ulasan

0 Ulasan