KAJIAN MENUNJUKKAN KUCING HAIWAN PEMBUNUH YANG HARUS DIKEKALKAN DALAM RUMAH.

Lamanfo.com

Laman Informasi

KAJIAN MENUNJUKKAN KUCING HAIWAN PEMBUNUH YANG HARUS DIKEKALKAN DALAM RUMAH.

(Kredit: Pixabay) 
Sekiranya anda memiliki kucing dan ingin melindungi hidupan liar, anda mungkin harus menyimpannya di dalam rumah kerap. 

Walaupun kucing comel tetapi mereka pasti bukan kumpulan yang paling mesra, sebab itulah mendapatkan kasih sayang daripada mereka adalah pengalaman yang menggembirakan. Anda tidak memilih kucing malah mereka yang akan memilih anda dan setelah anda menjadi salah satu dari beberapa yang terpilih, mereka menjadi haiwan yang sangat disukai yang akan membawa haiwan mati sebagai bukti cinta abadi mereka kepada anda.

Analisis baru telah mengumpulkan hasil dari 66 kajian yang berbeza pada kucing peliharaan untuk mengukur kesan populasi kucing peliharaan Australia terhadap hidupan liar negara itu.

Secara jelas, haiwan kesayangan yang kita belai dan sayangi dengan sepenuh hati dan berkongsi rumah dengan kita, rata-rata telah membunuh 186 reptilia, burung, dan mamalia setiap tahun, kebanyakan mereka berasal dari Australia.

Apabila anda melakukan perkiraan matematik, ianya sama dengan 4,440 hingga 8,100 haiwan per kilometer persegi setiap tahun untuk kawasan yang dihuni oleh kucing peliharaan. Kajian ini telah membawa perspektif baru untuk rancangan Netflix, Don't F ** k With Cats.


Seekor kucing liar membunuh 749 haiwan setiap tahun.

Kajian itu mendapati bahawa sekitar 2,1 juta kucing dibenarkan keluar dari kediaman mereka di Australia, tetapi angka itu jauh lebih tinggi kerana kajian lain menyatakan bahawa kebanyakan kucing menyelinap keluar dari rumah untuk berburu pada waktu malam.

Apabila dihitung jumlah tubuh mereka yang dibunuh, ini menimbulkan kebimbangan kerana kadar pembunuhan lebih buruk bagi kucing liar, yang dipercayai membunuh 748 reptilia, burung, dan mamalia setiap tahun. Kucing suka bermain, jadi mereka tidak hanya memburu untuk mencari makanan dan oleh sebab itulah jumlahnya agak tinggi.


Kucing merosakkan populasi hidupan liar.

Walaupun kucing mungkin dianggap sebagai pengawal haiwan perosak tetapi kucing sebenarnya telah melakukan kerosakan pada populasi hidupan liar. Menurut penyelidikan, kucing telah memainkan peranan utama dalam kebanyakan 34 kepupusan mamalia Australia sejak 1788. Selain itu, mereka adalah sebab utama penurunan jumlah populasi sekurang-kurangnya 123 spesies asli yang terancam. 

Sebagai contoh, kucing secara langsung mempengaruhi populasi glider ekor bulu di New South Wales, populasi skink di pinggir bandar Perth, dan populasi cicak pokok zaitun yang tak berkaki di Canberra.


Ada anak kucing? Simpan ia di rumah. 

Walaupun kajian ini berpusat di Australia, ianya pasti memberikan perspektif baru mengenai pengembaraan liar anak kucing kesayangan kita.

Oleh itu, menurut para penyelidik, jika anda memiliki kucing dan ingin melindungi hidupan liar, anda mungkin harus menyimpannya di dalam, lebih-lebih lagi di negara Australia. 


 Sumber: Interesting Engineering

Sila baca: IKAN PAUS MINTA TOLONG KEPADA MANUSIA.

Post a comment

0 Comments