Lamanfo.com

Laman Informasi

KAJIAN MENUNJUKKAN PENGGUNAAN ROBOT MEMBAWA KEPADA PENGAMBILAN LEBIH RAMAI TENAGA KERJA MANUSIA.

(Kredit: Pixabay) 

Tidak ada alasan untuk takut dengan automasi.

Ramai orang bimbang berkembangnya teknologi automasi boleh menyebabkan bilangan pekerjaan akan berkurang tetapi itu tidak selalu berlaku. Menurut penyelidikan terkini, firma yang cepat menambah robot dalam kilang pembuatannya juga menyaksikan peningkatan bilangan pekerja.


Dimensi tambahan. 

"Apabila anda melihat penggunaan robot pada tahap firma, ianya sangat menarik kerana adanya dimensi tambahan," kata pengarang bersama kajian dan ahli ekonomi MIT Daron Acemoglu. "Kami tahu firma menggunakan robot untuk mengurangkan kos, jadi sangat masuk akal bahawa syarikat yang menggunakan robot lebih awal akan berkembang berbanding pesaing mereka dengan harga kos yang tidak turun. Dan itulah yang sebenarnya kami dapati."

Kajian itu menunjukkan bahawa walaupun penggunaan robot meningkat 20% dari tahun 2010 hingga 2015 dan telah menyebabkan penurunan pekerjaan sebanyak 3.2%, bagi syarikat yang menggunakan robot, jumlah jam bekerja bagi pekerja mereka sebenarnya meningkat sebanyak 10.9% dan upah juga meningkat. Penyelidikan ini mengambil kira 55,390 firma pembuatan di Perancis, di mana 598 daripadanya menambah robot ke dalam pembuatan mereka dari tahun 2010 hingga 2015.


Pandangan menyeluruh. 

"Makalah kami adalah unik kerana kami mempunyai [pandangan] penggunaan robot yang hampir komprehensif," tambah Acemoglu.

Kajian itu mendapati bahawa syarikat yang menambah robot menjadi lebih produktif dan menguntungkan sehingga mengurangkan keperluan tenaga kerja. Namun, mereka juga melaporkan lebih banyak pertumbuhan dan lebih banyak saham pasaran, yang bermaksud mereka perlu menambahkan lebih banyak pekerja.

Sebaliknya, syarikat yang tidak menambah robot tidak dapat bersaing dengan syarikat yang melakukannya dan oleh itu menyaksikan pengambilan pekerjaan mereka menurun 2.5% untuk setiap kenaikan 10%  penggunaan robot oleh pesaing mereka.

Hasil ini nampaknya sesuai dengan penyelidikan lain yang menunjukkan bahawa peningkatan automasi akan mewujudkan pekerjaan baru. Sekiranya demikian, kita tidak mungkin akan kehilangan pekerjaan sebaliknya kita hanya perlu mempunyai kemahiran baru.

Kajian ini akan diterbitkan dalam edisi Mei Persatuan Ekonomi Amerika: Kertas dan Prosiding.


 Sumber: Interesting Engineering

Catat Ulasan

0 Ulasan