Lamanfo.com

Laman Informasi

KEBOTAKAN MUNGKIN BOLEH DISEMBUHKAN DENGAN SEL STEM TOPIKAL.

Hiasan (Kredit: Pixabay) 

Bagi mereka yang mengalami kebotakan jenis biasa, penyelesaian topikal ini mungkin memberikan keajaiban.

Menjalani hari rambut yang buruk akan menjadi "isu" bagi lelaki dan wanita yang mengalami kebotakan corak biasa, atau dikenali sebagai alopecia androgenetik (AGA).

Terdapat sebilangan cara orang dan penyelidik mencari jalan keluar untuk menyelesaikan masalah tersebut, seperti  pengenalan topi elektrik, tetapi sekarang para saintis mungkin telah menemui jalan penyelesaian yang lebih kukuh.

Para saintis dari Universiti Nasional Pusan ​​di Korea Selatan telah berusaha untuk menyelesaikan masalah ini dan telah menemui penyelesaian topikal yang terdiri daripada sel stem yang membawa kepada pertumbuhan semula rambut bagi orang dengan gejala AGA.

Kajian mereka telah diterbitkan dalam Stem Cells Translational Medicine.


Kawasan pertumbuhan yang berkesan.

AGA mempengaruhi kira-kira 50% lelaki dan peratusan wanita yang serupa di seluruh dunia. Pada lelaki, ketika usia meningkat mereka mengalami keguguran rambut, sedangkan corak yang lebih biasa pada wanita dengan AGA adalah penipisan rambut. Mudah-mudahan, alasan utama wanita bukanlah kerana ketakutan kepada parasit.

Hanya ada sebilangan kecil rawatan pertumbuhan rambut yang diluluskan di luar sana, jadi penyelidikan yang muncul mengenai topik ini amatlah bermanfaat. Satu penyelidikan semacam itu diketuai oleh saintis di Korea Selatan, yang mendapati bahawa menggunakan sel stem (sel induk), khususnya sel stem yang berasal dari tisu adiposa (ADSC) berupaya memfasilitasi pertumbuhan semula rambut.

"Kajian terbaru menunjukkan bahawa ADSC mendorong pertumbuhan rambut pada lelaki dan wanita dengan alopecia. Walau bagaimanapun, tidak ada percubaan terkawal secara plasebo pada manusia yang telah meneroka kesan dan keselamatan ekstrak konstituen sel stem yang berasal dari adiposa (ADSC-CE) di AGA ," kata Sang Yeoup Lee dari Klinik Perubatan Keluarga dan Institut Penyelidikan Penumpuan Sains dan Teknologi Bioperubatan, Hospital Nasional Yangsan Universiti Pusan.

"Kami bertujuan untuk menilai keberkesanan dan toleransi ADSC-CE kepada pesakit pertengahan umur dengan AGA dalam kajian kami, dengan hipotesis bahawa ia adalah agen rawatan yang berkesan dan selamat."


Percubaan klinikal.

Percubaan pasukan penyelidik melibatkan 38 peserta, termasuk 29 lelaki dan sembilan wanita berusia antara 18 hingga 59 tahun. Separuh menerima penyelesaian topikal ADSC-CE dan separuh lagi mendapat plasebo, dan seluruh kumpulan diberi arahan untuk menggunakan larutan tersebut ke kulit kepala dua kali sehari selama 16 minggu.

Selepas 16 minggu, para penyelidik mendapati bahawa kepadatan rambut dalam kumpulan ADSC-CE telah meningkat 28.1 peratus, sedangkan plasebo hanya naik 7.1 peratus. Ketebalan rambut rata-rata meningkat 14.2 peratus untuk pengguna dengan bahan campuran aktif dan hanya 6.3 peratus untuk yang menggunakan plasebo.

Hasilnya telah pun membuktikannya. Percubaan ini menunjukkan bahawa campuran ADSC-CE berfungsi sama dengan kaedah invasif, tetapi tanpa kesan sampingan atau ketidakselesaan. 

Lee menyimpulkan, "Langkah seterusnya adalah dengan melakukan kajian serupa dengan populasi yang besar dan pelbagai untuk mengesahkan kesan bermanfaat ADSC-CE pada pertumbuhan rambut dan menjelaskan mekanisme yang bertanggungjawab terhadap tindakan ADSC-CE pada manusia."


Sumber: Interesting Engineering

Catat Ulasan

0 Ulasan