Lamanfo.com

Laman Informasi

ROKET MARCH-5B YANG DILANCARKAN PADA 5 MEI MEMBOLEHKAN CHINA MEMBINA STESEN ANGKASA.


Pembinaan stesen angkasa China bergerak selangkah ke hadapan dengan terlancarnya roket pembawa berkapasiti besarnya yang baru, Long March-5B, pada hari Selasa lepas.

Long March-5B dibina khas untuk melancarkan modul stesen angkasa, kata Wang Jue, ketua pengarah pasukan pembangunan roket di China Academy of Launch Vehicle Technology (CALT) di bawah China Aerospace Science and Technology Corporation.

Roket yang terbaru daripada variasi roket pengangkut terbesar di China, Long March-5, akan membantu mengembangkan lagi aktiviti aeroangkasa China, kata Wang Xiaojun, ketua CALT.

Long March-5B berkepanjangan sekitar 53.7 meter, dengan diameter 5 meter dan empat booster berdiameter 3,35 meter.

Roket itu menggunakan bahan bakar mesra alam, termasuk hidrogen cair, oksigen cair dan minyak tanah. Ia mempunyai jisim lepas landas sekitar 849 tan dan daya tuju lepas landas sekitar 1,078 tan.

Berbanding dengan Long March-5, Long March-5B mempunyai satu tahap teras yang lebih rendah tetapi fairing yang lebih besar, yang panjangnya 20,5 meter dan diameter 5,2 meter, setinggi bangunan enam tingkat, dan hampir lapan meter lebih panjang daripada fairing of Long March-5.

Roket Long March-5 akan digunakan terutamanya untuk melancarkan satelit besar ke orbit tinggi Bumi  dan berjarak jauh seperti proba Chang'e-5 dan prob Mars. Roket Long March-5B kebanyakannya akan membawa kapsul stesen angkasa China dan kapal angkasa besar ke orbit rendah Bumi, menurut CALT.

Roket Long March-5B telah meningkatkan lagi daya angkut muatan China ke orbit rendah Bumi dari sekitar 14 tan menjadi 22 tan, setara dengan roket pelancar terkemuka di seluruh dunia.

Dengan roket pengangkut muatan kapasiti terbesar ketika ini, Long March-5B memungkinkan pelancaran kapal angkasa besar. Sebagai contoh, setiap modul stesen angkasa China akan melebihi 20 tan, dan hanya dapat dibawa ke angkasa lepas dengan roket baru ini. 

Pasukan penyelidik menghabiskan masa hampir 10 tahun untuk mengembangkan roket baru tersebut, menghasilkan satu pembaharuan dalam rangkaian teknologi utama, kata ketua pereka roket itu Li Dong.

Long March-5B mempunyai fairing roket pengangkut terbesar di China, yang direka khas untuk membawa modul stesen angkasa. Skema pemisahan putar adalah untuk memastikan fairing dapat terpisah dari muatan dengan selamat di angkasa.


Untuk memenuhi keperluan pertemuan dan pemasangan modul, roket Long March-5B perlu dilancarkan dalam "tetingkap sifar", yang bermaksud ralat waktu pelancarannya harus kurang dari satu saat, kata Li.

Dengan hanya satu tahap utama dan empat booster, Long March-5B mempunyai struktur yang lebih sederhana dan kebolehpercayaan yang lebih tinggi daripada roket pelbagai peringkat. Namun, ia diminta untuk mengirim muatan terus ke orbit, seperti kereta api berkelajuan tinggi yang secara tiba-tiba membrek dan berhenti dengan stabil pada posisi yang ditentukan.

Oleh itu pasukan penyelidik telah melengkapkan roket tersebut dengan teknologi panduan, navigasi dan kawalan canggih untuk terus menyesuaikan lintasannya, kata Li.

Pembangunan roket kapal induk baru ini juga telah membantu meletakkan asas bagi penyelidikan dan perkembangan kenderaan pelancar angkat berat China, tambah Li.

Tahun ini akan menyaksikan dua lagi penerbangan roket pengangkut besar China. Long March-5 dijangka melancarkan proba yang pertama ke planet Marikh pada bulan Julai, dan proba Chang'e-5 pada akhir tahun 2020 untuk mengumpulkan sampel bulan dan membawanya kembali ke Bumi.

Tahun ini juga menandakan ulang tahun ke-50 pelancaran satelit pertama China, Dongfanghong-1 dengan roket Long March-1, yang memiliki daya muat hanya 173 kg, pada 24 April 1970.

China telah membangunkan lebih daripada 10 jenis roket pengangkut untuk menghantar muatan yang berbeza ke orbit yang berlainan sejak lima dekad yang lalu.

Roket Long March mengambil masa 37 tahun untuk menyelesaikan 100 pelancaran pertama, lapan tahun untuk menyelesaikan seratus yang kedua, dan hanya sekitar empat tahun untuk mencapai yang ketiga. Pada tahun 2018 dan 2019, roket Long March dilancarkan lebih banyak daripada roket lain di dunia.

Teknologi roket China mempunyai faedah untuk dunia. Sebagai contoh, teknologi yang diperoleh dari mengembangkan "jantung" roket telah membantu China menggunakan arang batu dengan cara yang lebih bersih dan lebih efisien.

Teknologi kawalan pintar yang dikembangkan untuk roket telah diterapkan dalam pembinaan pelabuhan, komuniti dan kilang "pintar", menurut CALT.

Penyelidik juga telah dapat membangunkan jantung buatan berdasarkan teknologi servo roket, dan telah pun menyelamatkan dua pesakit jantung, kata CALT.




Sumber: The Star

Catat Ulasan

0 Ulasan