40 JUTA PENGGUNA PERLU MEMADAMKAN APLIKASI INI DARI TELEFON PINTAR MEREKA ATAU TERIMA AKIBATNYA.

Lamanfo.com

Laman Informasi

40 JUTA PENGGUNA PERLU MEMADAMKAN APLIKASI INI DARI TELEFON PINTAR MEREKA ATAU TERIMA AKIBATNYA.

(Kredit: Pixabay) 

Pemilik telefon pintar dan tablet Android telah diberi amaran mengenai satu aplikasi yang sangat popular dan boleh menceroboh akaun bank anda secara senyap-senyap di belakang tabir. Inilah yang perlu diketahui oleh pemilik telefon dan tablet Android. 

Pemilik telefon pintar Android memang sudah cukup biasa dengan amaran dari penyelidik keselamatan. Walaupun usaha terbaik Google, malware, ransomware dan fleeceware tetap dapat berjaya menyelinap ke Play Store. Oleh kerana populariti Android yang sangat besar, aplikasi ini akan akhirnya terlepas juga kepada pengguna Android. 

Dikenali sebagai SnapTube, aplikasi Android ini menjual dirinya sebagai cara mudah untuk memuat turun video dari YouTube dan Facebook - dan ianya telah dimuat turun lebih dari 40 juta kali.

SnapTube percuma untuk dimuat turun. Tetapi itu tidak bermakna ia tidak memerlukan kos.

Menurut laporan baru dari UpStreamSystems, pengguna yang memuat turun SnapTube pada telefon pintar mereka akan mendapati mereka akan membayar dengan harga yang sangat mahal. Ini kerana aplikasi ini akan secara senyap-senyap mendaftar pengguna untuk perkhidmatan premium tanpa pengetahuan mereka.


Praktik ini dikenal sebagai "fleeceware", iaitu ketika pembangun aplikasi menyalahgunakan kemampuan untuk aplikasi untuk mulai mengenakan caj langganan kepada pengguna setelah masa percubaan telah tamat. Google membenarkan pemaju pihak ketiga mencajkan kad kredit atau debit yang disimpan dalam akaun Google anda untuk membolehkan beberapa perkhidmatan yang popular - seperti Netflix, misalnya - berfungsi dengan lancar untuk pemilik telefon pintar dan tablet Android.

Pengguna aplikasi Android biasanya dapat membatalkan tempoh percubaan secara manual untuk mengelakkan dikenakan bayaran untuk langganan penuh.

Namun, sebilangan besar pengguna hanya menyahpasang aplikasi tersebut ketika mereka tidak sudah berminat - atau ingin mengelakkan pergi ke paparan langganan. Sebilangan mungkin lupa bahawa mereka telah mendaftar untuk langganan percubaan dalam aplikasi tersebut ketika mereka menyahpasangnya dari telefon pintar atau tablet Android mereka. Sekiranya anda memasang SnapTube untuk memuat turun video YouTube atau Facebook dengan cepat dan kemudian memadam aplikasi tersebut dan melupakannya - anda mungkin telah membuat pendaftaran premium tanpa anda sedari. 

Anggaran menunjukkan SnapTube telah memperoleh sekitar $100 juta (78 juta £) dari kegiatan penipuannya kepada pengguna yang tak menyedari. 

Ketika dipersoalkan mengenai praktik tersebut, Mobiuspace yang menghasilkan SnapTube dan sejumlah aplikasi lain yang berjaya - mendakwa bahawa ia tidak menyedari masalah tersebut. Dan menyatakan bahawa apa-apa caj yang tidak diingini kepada pelanggan adalah disebabkan oleh aplikasi pihak ketiga yang disampaikan oleh SnapTube ... itulah penjelasan yang diberikan dan ianya tidak dipersetujui oleh Google dan kerana itu kini Google telah mengeluarkan SnapTube dari Play Store.

Sudah tentu, mengeluarkan aplikasi SnapTube dari Play Store bermaksud telefon pintar dan tablet Android baru tidak akan dapat memuat turun aplikasi tersebut. Namun, ia tidak memadamkan aplikasi daripada mereka yang telah memuat turunnya.

Sekiranya sebelum ini anda telah memuat turun SnapTube - dan melihat beberapa caj luarbiasa dikenakan - anda harus melancarkan aplikasi Google Play Store pada telefon bimbit anda dan tekan butang menu di sudut kiri atas skrin anda. Kemudian pergi ke Langganan dan cari apa sahaja yang berkaitan dengan SnapTube (atau yang anda tidak kenali) dan pilih. Tekan Batalkan Langganan dan ikuti arahan di skrin untuk mengelakkan caj dari akaun anda.


Sumber: Express

Post a comment

0 Comments