ANDA BOLEH MENCUBA PERMAINAN VIDEO YANG DIREKACIPTA OLEH BILL GATES PADA TAHUN 1981.

Lamanfo.com

Laman Informasi

ANDA BOLEH MENCUBA PERMAINAN VIDEO YANG DIREKACIPTA OLEH BILL GATES PADA TAHUN 1981.


Bill Gates bersama seorang pemprogram di Microsoft mencipta permainan perlumbaan DONKEY.BAS pada tahun 1981 untuk PC baru IBM. Pada tahun 2012, pembangun aplikasi XVision membolehkan permainan tersebut dimuat turun untuk dimainkan pada produk Apple iOS.

Pada tahun 1981, Bill Gates yang ketika itu berusia 26 tahun meluangkan masa untuk membuat salah satu permainan komputer terawal di dunia.

Dipanggil Donkey.bas atau hanya "Donkey," pada dasarnya itu adalah permainan memandu dimana pemain mengawal kereta lumba digital di jalan raya lurus yang penuh dengan keldai. Misi permainan adalah untuk mengelakkan daripada melanggar keldai. Semakin lama anda boleh memandu tanpa melanggar keldai, semakin banyak mata yang anda perolehi.

Gates menulis pengaturcaraan permainan tersebut bersama dengan salah seorang pekerja pertama Microsoft iaitu Neil Konzen. 

Matlamat Donkey.Bas adalah untuk memandu kereta lumba piksel di sepanjang jalan raya yang penuh dengan keldai tanpa merempuh keldai tersebut. 

Walaupun permainan ini kelihatan amat ringkas jika dibandingkan dengan standard permainan moden, pembangun aplikasi mudah alih XVision menghidupkan semula Donkey.bas pada tahun 2012 untuk membawa permainan lama ke peranti mudah alih dengan iOS Apple. Kini, permainan ini boleh dimuat turun di App Store Apple dengan harga hanya 99 sen, dan boleh dimainkan di iPhone, iPad, iPod touch atau Apple TV.

Ketika Gates dan Konzen menghasilkan permainan tersebut, Microsoft baru berusia enam tahun sejak ditubuhkan pada tahun 1975. Syarikat yang masih muda itu baru setahun dikeluarkan dari menandatangani perkongsian besar pertama dengan IBM, pada tahun 1980, untuk mengembangkan sistem operasi bukan eksklusif untuk komputer peribadi pertama IBM.


IBM telah meminta Microsoft untuk membuat program komputer interaktif sederhana, yang menampilkan grafik warna dan suara, untuk perisian pengaturcaraan komputer Microsoft BASIC yang akan disertakan dengan PC IBM, menurut buku 2014, "Games vs. Hardware: The History of PC Gaming."

Dalam ucapan tahun 2001, Gates mengatakan bahawa dia dan Konzen menulis pengaturcaraan permainan tersebut dalam satu perjumpaan pengkodan larut malam yang dimulai pada pukul 4 pagi. "Kami menulis, pada larut malam, sebuah aplikasi kecil untuk menunjukkan apa yang dapat dilakukan oleh Basic yang dibina dalam PC IBM kelak." kata Gates ketika itu. "Dan begitulah juga Donkey.bas. Pada masa itu, ia sangat mendebarkan.”

Kini XVision mengajak pengguna iOS untuk "memainkan permainan perlumbaan yang paling lama," dengan "Donkey" diiktiraf sebagai salah satu permainan pertama yang dibina untuk PC IBM. 

"Hidupkan kembali permainan klasik yang memulai semuanya," tulis XVision dalam papan ketik permainan di laman web App Store. "habiskan permainan DONKEYS dan jadilah pemandu yang dilahirkan untuk jadi terbaik!"

Dan tentu saja, syarikat itu juga memberi penghormatan kepada ikon teknologi yang membantu membuat permainan tersebut: "Tabik kepada Bill Gates."



Post a comment

0 Comments