BAGAIMANA CARA MEMUAT TURUN VIDEO DAN GAMBAR STATUS WHATSAPP?

Lamanfo.com

Laman Informasi

BAGAIMANA CARA MEMUAT TURUN VIDEO DAN GAMBAR STATUS WHATSAPP?

(Kredit: Pixabay) 

Sejak Whatsapp memperkenalkan fungsi perkongsian melalui status yang hanya akan muncul dalam masa 24 jam sahaja, ramai ingin tahu bagaimana menyimpan perkongsian yang dianggap menarik. Oleh itu, di sini akan dikongsikan bagaimana memuat naik video dan gambar "Status WhatsApp" seperti yang kita lakukan di Instagram dan Snapchat.

Walaupun fungsi tersebut sudah ada sejak 2017, masih ramai yang belum tahu cara memuat turun video dan foto Status WhatsApp. Berikut ialah cara memuat turun Status WhatsApp dengan mudah sehingga anda dapat melihat semula media pada bila-bila masa yang anda mahukan.


Bagaimana Memuat turun Status WhatsApp?

Terdapat beberapa cara mudah untuk memuat turun gambar dan video dari status WhatsApp. Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut:


Bagaimana Memuat turun Video dan Foto Status WhatsApp untuk Android.


1. Menggunakan Aplikasi Pengurus Fail. 

Kaedah pertama adalah menggunakan Pengurus Fail atau aplikasi Fail yang dimuatkan di kebanyakan telefon pintar Android. Untuk ini, anda mesti mengikuti beberapa langkah:

Pertama, lihat Status WhatsApp yang ingin anda simpan ke galeri anda. 




Setelah itu, anda harus menuju ke aplikasi Files dan memilih pilihan Tetapan. 




Tab Tetapan mempunyai pilihan 'Tunjukkan fail tersembunyi'. Dayakan pilihan ini. 




Setelah ini selesai, anda harus memilih Pilihan Penyimpanan Dalaman dan kemudian Pilihan WhatsApp. Pergi ke pilihan media dan pilih '.statuses'.




Semua media Status WhatsApp akan disimpankan di sini. Sekarang, anda hanya perlu menyalin dan menampal status foto atau video WhatsApp tertentu ke folder lain. 




Harap maklum: Oleh kerana sifat Status WhatsApp mudah rosak, media dalam folder fail tersembunyi juga akan hilang setelah 24 jam. Anda harus bertindak pantas jika mahu memuat turun media.




2. Menggunakan Aplikasi Pemuat Naik Status. 

Kaedah alternatif untuk menyimpan video dan gambar status WhatsApp adalah dengan menggunakan aplikasi. Terdapat beberapa aplikasi seperti Status Saver - yang merupakan salah satu yang popular. Ini akan membantu anda menyimpan gambar dan foto dari status WhatsApp ke peranti anda dengan mudah dalam beberapa langkah mudah:

-Anda hanya perlu memuat turun aplikasi Status Saver dari Google Play Store. Harap maklum bahawa aplikasi ini tidak tersedia di App Store. 

-Setelah anda memuat turun aplikasi, anda hanya perlu membukanya untuk melihat Status WhatsApp yang disimpan. Status dibahagikan kepada gambar dan video untuk kemudahan penggunaan.


Selain itu, setelah anda memilih media, anda akan menemui pilihan seperti menyimpan, menghapus, dan banyak lagi sehingga anda dapat memutuskan apa yang ingin anda lakukan dengan gambar dan foto.


3. Cukup Tangkapan Skrin! 

Peretasan lain adalah mengambil tangkapan skrin gambar Status WhatsApp dan mengeditnya dengan sewajarnya. Untuk video, anda juga boleh merakam skrin, dengan syarat peranti anda menyokong pilihan tersebut. Pilihannya tersedia dengan mudah di menu Tetapan dan ianya tidak sukar untuk digunakan. 


Bagaimana Memuat turun Status dan Video WhatsApp di iPhone? 

Malangnya, pengguna iPhone hanya mempunyai satu pilihan untuk memuat turun Status WhatsApp ke peranti mereka. Pilihan itu ialah tangkapan skrin dan aplikasi perakam skrin.

Untuk menyimpan gambar Status WhatsApp, anda hanya perlu mengambil tangkapan skrin yang sangat mudah dilakukan. Setelah ini, anda boleh mengedit gambar mengikut pilihan anda.

Untuk memuat turun video Status WhatsApp di iOS, anda hanya perlu merakam video. Untuk melakukan ini, anda diminta untuk mengaktifkan fungsi rakaman layar dari Control Centre, pergi ke WhatsApp, dan rakam video Status WhatsApp yang diperlukan. Selain itu, anda boleh mengedit video yang dirakam mengikut pilihan anda.

Sekiranya pilihan perakam skrin tidak ada di Control Centre, anda harus menambahkannya dengan menekan pilihan Control Centre dalam tetapan anda dan kemudian pilihan 'customize controls'. 

Saya harap langkah di atas dapat membantu anda menyimpan foto dan video dari Status WhatsApp dengan mudah. Tetapi ingat, jangan berlebihan sehingga menganggu privasi seseorang.



Sumber: Fossbytes

Post a comment

0 Comments