Lamanfo.com

Laman Informasi

FCC MENGATAKAN HUAWEI DAN ZTE ADALAH ANCAMAN KESELAMATAN NEGARA.


Ini adalah langkah seterusnya menghalang akses kepada syarikat gergasi telekomunikasi China.

FCC ingin menjelaskan bahawa Huawei dan ZTE adalah persona non grata dalam rangkaian telekomunikasi Amerika. FCC sebagai pengawal selia secara rasmi melabel Huawei dan ZTE sebagai "ancaman keselamatan nasional" dan melarang syarikat telekomunikasi tersebut daripada menggunakan wang Dana Perkhidmatan Sejagat mereka untuk membeli atau mengekalkan produk dari kedua-dua syarikat China itu. Langkah itu sebahagiannya sebagai simbolik selepas pemerintah AS menyenaraihitamkan perkakasan syarikat berkenaan sehingga sukar untuk dibeli, malah langkah ini seolah-olah menutup pintu yang sememangnya sudah hampir tertutup.

Ketua FCC Ajit Pai mengatakan perintah itu berasal dari "bukti yang sangat besar," yang menunjukkan hubungan yang erat dengan pemerintah China dan syarat bagi mereka untuk menghormati undang-undang China yang mengharuskan mereka bekerjasama dengan perkhidmatan perisik. Namun, belum ada banyak bukti-bukti teknikal untuk menyokong tuduhan tersebut. Pegawai AS sebahagian besarnya tetap bersikap tegas terhadap apa yang (jika ada) yang telah dilakukan Huawei dan ZTE. Laporan muncul pada bulan Februari bahawa Huawei disyaki dapat mengakses pintu belakang syarikat telekomunikasi, tetapi syarikat itu menolak tuduhan itu dengan menyatakan bahawa setiap akses dikawal dengan ketat.

Seperti arahan asal FCC pada bulan November, label ancaman keselamatan bukanlah berita hebat bagi syarikat telekomunikasi kecil yang telah membeli peralatan Huawei atau ZTE untuk menjimatkan wang dan kini terpaksa menghadapi prospek untuk mengganti perkakasan dengan penawaran dari negara lain. FCC berharap dapat membayar pampasan kepada penyedia tersebut, tetapi masih menyukarkan jika mereka membina sebahagian besar rangkaian mereka dengan peralatan China.


Sumber: Engadget

Catat Ulasan

0 Ulasan