PEMANDU DAPAT MENGESAN KENDERAAN DARI SELEKOH MENGGUNAKAN SISTEM RADAR DOPPLER.

Lamanfo.com

Laman Informasi

PEMANDU DAPAT MENGESAN KENDERAAN DARI SELEKOH MENGGUNAKAN SISTEM RADAR DOPPLER.


Sistem radar Doppler, yang biasanya digunakan untuk mengesan pemanduan laju merupakan kaedah kos rendah.

Sehubungan dengan itu, sistem radar baru telah dihasilkan oleh para saintis di Princeton University yang membolehkan kenderaan mengetahui kenderaan dan pejalan kaki  yang bergerak di sekitar sudut selekoh jalan untuk mengelakkan kemalangan. 

Sistem ini, yang mudah dipasangkan ke dalam kenderaan terkini, menggunakan radar Doppler untuk memantulkan gelombang radio dari permukaan seperti bangunan dan kenderaan yang diparkir. Ini memungkinkan tahap pengesanan daripada perlanggaran yang tidak mungkin dapat dilakukan oleh manusia.

Dengan melihat sekitar jalan persimpangan yang berbahaya, isyarat radar Doppler akan memantul dari permukaan pada sudut, yang bermaksud pantulannya melantun dari permukaan seperti bola yang memukul dinding meja biliard, jelas siaran akhbar Princeton.

Isyarat kemudian akan terus mengesan objek yang tersembunyi di sudut. Sebahagian daripada isyarat ini kembali dan dapat dikesan oleh alat pengesan yang dipasang pada kereta yang bergerak dan membolehkan sistem melihat objek di sudut dan memberitahu sama ada ia bergerak atau tidak bergerak.


"Ini akan membolehkan kereta melihat objek tersembunyi yang tidak dapat dirakam oleh sensor lidar dan kamera hari ini, misalnya, membolehkan kenderaan pemanduan sendiri melihat di sekitar persimpangan berbahaya," kata Felix Heide, seorang penolong profesor sains komputer di Princeton University dan salah satu para penyelidik. 

"Sensor radar juga secara relatif adalah murah, terutama dibandingkan dengan sensor lidar, dan berkebolehan diproduksi dengan skala besar-besaran," lanjutnya.

Dalam makalah yang dibentangkan pada 16 Jun di Conference on Computer Vision and Pattern Recognition (CVPR), para penyelidik Princeton memperincikan bagaimana sistem mereka dapat mengesan objek bergerak - termasuk basikal, pejalan kaki, dan kereta - dan menentukan arah dan kelajuan yang menghampiri. 

"Pendekatan yang dicadangkan memungkinkan amaran awal perlanggaran untuk pejalan kaki dan penunggang basikal dalam senario pemanduan autonomi dunia nyata - sebelum dapat melihatnya dengan sensor penglihatan langsung yang ada," tulis penulis dalam makalah mereka.

Penemuan ini terbukti dapat berfungsi sebagai tambahan kepada sistem sedia ada, seperti Tesla's Autopilot. Pada akhirnya, ini adalah sebahagian daripada usaha bersama untuk menjadikan jalanraya menjadi lebih selamat pada masa akan datang. 


Sumber: Interesting Engineering dan Imej dari Princeton University. 

Post a comment

0 Comments