Lamanfo.com

Laman Informasi

UJIAN DARAH YANG DAPAT MENGESAN KANSER EMPAT TAHUN AWAL.


Ujian darah yang dapat mengesan tanda-tanda barah empat tahun sebelum gejala muncul merupakan satu kajian baru yang "menarik" yang diketuai oleh penyelidik China.

Ujian darah tanpa invasif, yang dipanggil PanSeer, dapat mengesan barah pada 95 peratus individu yang tidak mempunyai gejala tetapi kemudian menerima diagnosis, para penyelidik mendapati.

"Kami menunjukkan bahawa lima jenis kanser dapat dikesan melalui ujian darah berdasarkan metilasi DNA hingga empat tahun sebelum diagnosis konvensional," pasukan tersebut menulis dalam jurnal Nature Communications.

Ujian, yang dikenali sebagai biopsi cair, kemungkinan tidak dapat meramalkan pesakit yang kemudiannya akan menghidap barah - tetapi sebaliknya ianya dapat mengenalpasti mereka yang mempunyai pertumbuhan barah yang ada yang masih belum dapat dilihat oleh kaedah pengesanan lain setakat ini. 

Para penyelidik mengatakan bahawa ujian itu adalah berdasarkan pada pemeriksaan DNA yang terdapat dalam plasma darah pada label yang disebut sebagai kumpulan metil yang cenderung muncul pada tumor, menurut Guardian.

Pasukan ini menggunakan sampel plasma darah yang dikumpulkan dari orang-orang di China antara tahun 2007 dan 2014.

Walaupun ini bukan kali pertama penyelidikan menunjukkan bahawa ujian darah dapat membantu pengesanan awal kanser, pasukan itu memberitahu bahawa tidak seperti kajian lain - ini menunjukkan bahawa kanser dapat dikesan sebelum pesakit muncul untuk menunjukkan gejala .

Dr. Eric Klein, dari Institut Kanser Taussig Klinik Cleveland, memberitahu Guardian bahawa kajian itu merupakan langkah ke arah yang betul.

 "Ini adalah kajian menarik yang memberikan pengesahan lebih lanjut bahawa pengujian berdasarkan metilasi dapat mengesan DNA tumor yang beredar tanpa sel dan dapat menjadi dasar untuk ujian skrining baru yang mengesan barah pada tahap awal," katanya. "Ada keperluan untuk ujian semacam itu untuk memeriksa kanser yang pada saat ini masih tidak ada paradigma penyaringan yang berkesan."

Kajian China tersebut bagaimanapun memang mempunyai batasan - termasuk ukuran sampel yang relatifnya kecil, tempat penyimpanan yang tidak mencukupi, dan kebimbangan mengenai kemungkinan terdapat pencemaran pada sampel, menurut laporan itu.

Ujian ini juga tidak mempunyai kemampuan untuk mengenal pasti jenis barah seseorang.


Sumber: emmanuelsblog.com.ng

Catat Ulasan

0 Ulasan