Lamanfo.com

Laman Informasi

ANDA KIDAL? CUBA BERTANYA KEPADA IBU ANDA BERAPA LAMA ANDA DISUSUI SEMASA BAYI.


Para saintis mengatakan bahawa bayi yang diberi susu botol dikaitkan dengan kidal.

Menjadi kidal di dunia tangan kanan ini bukanlah pengalaman yang paling mudah - musuh anda terdiri daripada menulis dengan pen dakwat, hingga menggunakan gunting dan lebih buruk lagi, dikaitkan dengan peningkatan risiko gangguan perkembangan saraf tertentu seperti skizofrenia dan gangguan hiperaktif kekurangan perhatian (ADHD). 

Tetapi salah satu misteri terbesar yang telah membingungkan manusia selama berabad-abad ialah mengapa - dan bagaimana - orang-orang menjadi orang yang tangan kiri atau kanan?

Ternyata, kajian oleh University of Washington (UW) menunjukkan bahawa tangan kiri atau tangan kanan dipengaruhi oleh berapa lama seseorang disusui sebagai bayi.

Mengumpulkan data dari 60,000 pasangan ibu-bayi, kajian 2019 mendapati bahawa penyusuan susu ibu jangka panjang menurunkan prevalensi kidal pada bayi, dan kemungkinan mereka menjadi orang yang tangan kanan jauh lebih tinggi.

Ini pada dasarnya menunjukkan bahawa bayi yang diberi susu botol dikaitkan dengan kidal.

Penulis kajian itu, dan profesor epidemiologi tambahan di Sekolah Kesihatan Awam, Philippe Hujoel mengatakan bahawa hasilnya sebenarnya memberi gambaran mengenai perkembangan fungsi otak yang kompleks.

"Kami berpendapat bahawa penyusuan susu ibu mengoptimumkan proses yang dilalui otak ketika memantapkan penggunaan tangan bayi. Itu penting kerana ia memberikan bukti yang bebas bahawa penyusuan mungkin perlu berlangsung selama enam hingga sembilan bulan." kata Philippe Hujoel, profesor epidemiologi tambahan di University of Washington School of Public Health.

Tetapi, itu tidak bermaksud bahawa penyusuan susu ibu membawa ke tangan kanan.

Penulis kajian dengan cepat menunjukkan bahawa kajian itu tidak menunjukkan bahawa penyusuan susu ibu membawa ke tangan kanan.

Hujoel mengatakan bahawa tangan kanan atau kiri ditentukan pada awal kehidupan janin dan sebahagiannya ditentukan oleh genetik juga.

Apa yang menarik, terdapat kajian lain yang menunjukkan bahawa janin cenderung menunjukkan pergerakan tangan kiri di rahim ketika ibu mereka mengalami tekanan.

Tetapi kembali ke kajian khusus ini, ia hanya menunjukkan bila kawasan otak yang mengawal kebocoran dilokalisasikan ke satu sisi otak (aka lateralisasi otak).

Apa yang disarankan oleh penyelidikan ini adalah bahawa penyusuan susu ibu mengoptimumkan lateralisasi ini untuk menjadi tangan kanan atau kiri.

Oleh itu, sekiranya anda kidal, inilah masanya anda bertanya kepada ibu anda untuk mengetahui sejarah pemberian makanan semasa  anda bayi. 


Sumber: TRP


< undur                                        seterusnya >

Catat Ulasan

0 Ulasan