Lamanfo.com

Laman Informasi

KAEDAH MEMOHON LESEN FINAS.



Siapa yang boleh memohon?

Menurut garis panduan Bahagian Pelesenan & Penguatkuasaan Finas, hanya mereka yang berdaftar sebagai pemilik firma terhad swasta yang boleh memohon lesen produksi video dan filem.

Selain itu, syarikat pemohon mesti mempunyai modal berbayar tidak kurang daripada RM50,000 untuk layak.

Sekurang-kurangnya seorang pemilik syarikat, pemegang saham atau pengarah mesti menjadi ahli persatuan industri filem yang disenaraikan oleh Finas.

Persatuan itu ialah Persatuan Seniman Malaysia (Seniman), Persatuan Sutradara Malaysia (FDAM), Persatuan Pekerja Profesional Filem Malaysia [PROFIMA (PPFM)], Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan), Persatuan Penulis Skrin Malaysia (SWAM) atau Persatuan Penerbit Televisyen Malaysia (PTVM).

Untuk lesen pengeluaran video, pemohon perlu menghantar surat kelulusan dari Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida) dan dokumen lain yang berkaitan.

Terdapat syarat tambahan untuk syarikat, di mana sebahagian besar ekuiti dimiliki oleh orang asing.

Bagi syarikat-syarikat ini, Finas menyatakan bahawa sekurang-kurangnya 30 peratus ekuiti mesti dimiliki oleh rakyat Malaysia.

Dari jumlah ini, 30 peratus mesti dipegang oleh bumiputera sehingga lima tahun.

Setelah lima tahun memegang lesen, sebahagian besar ekuiti syarikat mesti dimiliki oleh rakyat Malaysia, di mana 30 peratus oleh bumiputera.


Bagaimana cara memohon lesen Finas?

Semua pemohon baru mesti mengisi borang yang disebut sebagai "BPL-1".

Pada dasarnya, BPL-1 adalah untuk mereka yang ingin terlibat dalam tiga kategori aktiviti berkaitan filem - iaitu pengeluaran, pengedaran dan pameran filem.

Menurut garis panduan itu, pemohon boleh mendapatkan borang BPL-1 secara percuma dari pejabat Finas di seluruh negara atau dengan memuat turun dari laman web.

Borang mesti dilampirkan dengan senarai dokumen, yang berbeza mengikut jenis perniagaan yang dimiliki pemohon.

Dokumen yang dihantar mesti disahkan sebagai salinan asal oleh setiausaha syarikat atau Suruhanjaya Syarikat (SSM).

Untuk permohonan yang dikemukakan oleh perniagaan pemilikan tunggal atau perkongsian (pendaftaran perniagaan), pemohon diminta untuk memberikan salinan kad pengenalan pemilik atau pemilik-pemilik; dan surat kelulusan dari SSM atau borang yang memperincikan maklumat terkini perniagaan.

Pemohon yang memiliki syarikat persendirian berhad mesti menyerahkan memorandum dan artikel persatuan syarikat; Borang 24 untuk pemegang saham; Borang 32 (sekiranya terdapat perubahan dalam pegangan saham syarikat); dan Borang 49 yang menyenaraikan pengarah syarikat.

Bayaran dan deposit yang perlu dikeluarkan oleh pemohon bergantung pada jenis lesen. Ia boleh mencecah antara RM100 hingga RM400 untuk bayaran dan dari RM1,000 hingga RM5,000 untuk deposit.


Bolehkah lesen ditarik semula atau ditolak?

Ya. Finas ditadbir oleh Akta Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia 1981.Di bawah Seksyen 25 (2), lesen dapat ditarik.

Di bawah Seksyen 21 (3), Finas diizinkan untuk menolak lesen tanpa harus menjelaskan alasam.

Keputusan itu tidak boleh dicabar di mahkamah.

Perbandingan garis panduan Finas dengan Akta Finas

Menurut Akta Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia 1981, salah satu objektif yang dinyatakan dalam undang-undang ini adalah untuk "mengatur dan mengendalikan" produksi, pengedaran dan pameran filem di negara ini.

Undang-undang itu menghuraikan, secara umum, keperluan bayaran yuran dan lesen, sementara garis panduan Finas menetapkan syarat keahlian tambahan, persetujuan bertulis dari Mida dan syarat pemilikan ekuiti.

Seksyen 22 (1) undang-undang ini menetapkan perlunya izin dari Finas untuk menyebarkan, mempamerkan atau menghasilkan gambar bergerak.

Walaupun garis panduan Finas tidak menyatakan tentang hukuman, Seksyen 25 Akta Finas menetapkan denda maksimum RM50,000, penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.


Siapa yang boleh dihukum Finas?

Sekiranya syarikat didapati bersalah di bawah undang-undang ini, semua pembuat keputusan juga bertanggungjawab.

Menurut Seksyen 26, ini merangkumi setiap pengarah syarikat, setiausaha, rakan kongsi atau pengurus syarikat.

Walau bagaimanapun, individu tersebut akan berpeluang untuk membuktikan bahawa kesalahan itu dilakukan tanpa pengetahuan, persetujuan atau hubungan mereka dan bahawa orang tersebut telah melakukan semua usaha yang sewajarnya untuk mencegah pelanggaran tersebut.


Bagaimana dengan video Youtube dan TikTok?

Kerajaan menegaskan pendirian untuk mendukung prinsip kebebasan media dan hak kebebasan individu di laman media sosial, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah.

Saifuddin dalam satu kenyataan pada Jumaat berkata pengguna media sosial bebas menggunakan platform sedia ada seperti TikTok dan YouTube untuk menghasilkan serta memuat naik video seperti biasa tanpa perlu memohon lesen daripada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS).

“Pengguna media sosial bebas menggunakan platform yang sedia ada seperti TikTok, YouTube dan sebagainya, termasuk menghasilkan dan memuat naik video seperti biasa tanpa perlu memohon lesen atau bimbang didakwa Finas.

“Kerajaan Perikatan Nasional (PN) tidak pernah dan tidak berniat menggunakan Akta Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia 1981 (Akta FINAS) [Akta 244] untuk menyekat kebebasan peribadi individu dalam media sosial,” katanya.


Sumber: Malaysiakini, Astroawani


<undur                                           seterusnya>

Catat Ulasan

0 Ulasan