KAEDAH PENGIRAAN PENDARABAN MUDAH MELALUI LUKISAN.

Lamanfo.com

Laman Informasi

KAEDAH PENGIRAAN PENDARABAN MUDAH MELALUI LUKISAN.



Video penjelasan mengenai TikTok sedang viral dan membuka minda ramai orang.

Menghafal jadual pendaraban semasa kecil umpama sebuah mimpi buruk. Keraguan untuk mengetahui angka apa yang disatukan bersama ketika guru mengawasi anda dan seluruh kelas duduk diam menunggu anda untuk menjawabnya adalah mengerikan - dan masih membawa kesan dalam kehidupan dewasa kita.

Kalaulah kita semua tahu menggunakan kaedah pendaraban Jepun, banyak hari persekolahan anak kita akan lebih mudah (dan mungkin juga ibu bapa)! Kaedah melukis garis dan titik yang berwarna menjadikan kaedah pendaraban bukan sahaja lebih cepat tetapi lebih menyeronokkan dan lebih mudah.


Visualisasi

Kita semua mempunyai kaedah pembelajaran yang lebih kita minati, beberapa orang dengan mendengar dan mengingatinya secara mental, yang lain dengan menuliskannya manakala yang lain lebih kepada visualisasi. 

Kaedah yang terakhir iaitu secara visualisasi adalah bagaimana sistem pendaraban Jepun ini berfungsi. Ia berfungsi paling baik dengan pena berwarna, tetapi tidaklah wajib.

Lihat di Tik Tok. 

Sejak video TikTok tersebut disiarkan ramai orang di seluruh dunia merasa kagum dan bertanya-tanya mengapa ini tidak diajar di lebih banyak sekolah.

Kaedahnya adalah seperti berikut:

1. Anda melukis satu set garis selari yang mewakili digit pertama setiap nombor yang harus didarabkan.

2. Kemudian lukiskan satu lagi garis selari untuk digit kedua setiap nombor, tegak lurus dengan set garis pertama.

3. Tambahkan titik di mana setiap garis bersilang dengan yang lain. Seterusnya, lukiskan garis lengkung di sudut kiri, dan juga di sebelah kanan.

Hitung titik di sudut kiri, dan kemudian titik di sebelah kanan.

Hitung titik di tengah (tidak berada di dalam garisan kanan atau kiri).

Maka yang tinggal hanyalah menulis nombor dari kiri ke kanan dan anda mendapat  jawapan anda. Tidak perlu ada penambahan atau penggandaan mental!

Namun demikian, ia menjadi sedikit rumit apabila semakin besar nombor yang ingin didarabkan. Walau bagaimanapun, untuk pendaraban mudah, ini akan menjimatkan banyak masa dan usaha - bagi mereka yang berjuang dengan nombor dan matematik dalam apa jua keadaan.




Sumber: Interesting Engineering


< undur                                    Seterusnya >      

Post a comment

0 Comments