Lamanfo.com

Laman Informasi

LETUPAN BESAR DI BEIRUT: APA SEBENARNYA AMMONIUM NITRAT.



Pihak berkuasa di Beirut melaporkan salah satu penyebab disyaki letupan baru-baru ini adalah ammonium nitrat. Tetapi, apa itu? Dan bagaimana ia boleh menyebabkan letupan sebesar itu?

Ammonium Nitrat

Ammonium nitrat, juga dikenali sebagai AN adalah sebatian yang terdiri daripada ammonia dan nitrogen. Ini adalah bahan yang sangat reaktif yang biasa digunakan dalam baja pertanian.

AN juga digunakan dalam industri perlombongan sebagai bahan peledak untuk meletupkan batu dan menggerakkan tanah. Ia juga mempunyai beberapa aplikasi ketenteraan.

Dengan sendirinya, AN agak tidak berbahaya. Namun, jika dicampur dengan bahan cemar, atau mengalami tekanan yang kuat, seperti panas atau tekanan, sebatian itu boleh menjadi mudah berubah menjadi bahan berbahaya.


Gambar satelit yang menunjukkan kawah besar di lokasi letupan di pelabuhan Beirut. (Kredit: Planet Labs Inc. melalui CNN)

Secara jelas, AN tidak mudah terbakar. Tetapi ia boleh mencair jika terkena panas. Apabila mencair, sebatian tersebut mengeluarkan gas toksik yang mudah terbakar yang boleh menyebabkan letupan.

Pegawai Lubnan percaya kira-kira 2,750 metrik tan AN disimpan sebagai baja di gudang di pelabuhan. Gudang itu juga dipercayai terbakar sebelum meletup.

Walaupun tidak ada yang tahu apa yang sebenarnya berlaku dalam letupan Beirut, jumlah AN yang tersimpan di sana serta kebakaran sebelum letupan itu menawarkan beberapa petunjuk berdasarkan kisah sejarah mengenai bencana serupa.

Letupan disebabkan oleh AN pada masa lalu.

Yang terkenal juga dianggap sebagai salah satu bencana terburuk dalam sejarah AS yang melibatkan bentuk ammonia.

Pada bulan April 1947, dua kapal yang penuh dengan AN terbakar ketika berlabuh di Texas City. Kebakaran itu menyebabkan letupan yang mengorbankan sekurang-kurangnya 581 orang, mencederakan 3,500 dan merosakkan lebih dari 1,000 bangunan.

Untuk meletakkan perspektif, letupan itu melibatkan 2.087 metrik tan AN.

Bangunan Persekutuan Alfred P. Murrah di Kota Oklahoma selepas pengeboman yang dilakukan pada tahun 1995. (Kredit: NY Times)

Kejadian lain adalah semasa Pengeboman Kota Oklahoma 1995, serangan keganasan domestik AS oleh kumpulan supremasi kulit putih yang mengorbankan 168 orang dan mencederakan 467 orang.

Kira-kira 1.8 metrik tan amonium nitrat dicampurkan dengan bahan bakar diesel untuk membuat bom di dalam trak sewa yang meletup di hadapan Bangunan Persekutuan Alfred P. Murrah.



Sumber: TRP

Catat Ulasan

0 Ulasan