Lamanfo.com

Laman Informasi

CHANG’E-4 MENGESAN TAHAP RADIASI TINGGI DI BULAN.

 
Radiasi angkasa di bulan adalah dua hingga tiga kali lebih tinggi daripada di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS). Ini boleh menjadi salah satu bahaya terbesar bagi penjelajah bulan pada masa akan datang.  

 Pasukan Gabungan China-Jerman melaporkan data radiasi yang dikumpulkan oleh pendarat bulan - bernama Chang'e-4 sempena nama dewi bulan China - dalam jurnal A.S. Science Advances. Chang'e-4 melakukan pendaratan lembut pertama di bahagian gelap Bulan pada Januari, 2019.

Penemuan ini memberikan pengukuran pertama pendedahan radiasi dari permukaan bulan, maklumat penting untuk NASA dan lain-lain yang bertujuan untuk menghantar angkasawan ke bulan, menurut kajian tersebut.

"Ini adalah pencapaian luar biasa dalam arti kata bahawa sekarang kita memiliki satu set data yang dapat kita gunakan untuk menanda aras radiasi kita" dan lebih memahami potensi risiko terhadap manusia di bulan, kata Thomas Berger, seorang ahli fizik dengan institusi perubatan Badan Angkasa Jerman. .

Walaupun misi Apollo pada tahun 1960-an dan 1970-an membuktikan bahawa selamat bagi manusia untuk menghabiskan beberapa hari di permukaan bulan, NASA tidak melakukan pengukuran radiasi setiap hari yang akan membantu para saintis mengukur berapa lama kru dapat menetap.

Persoalannya kini terjawab.

Angkasawan akan mendapat radiasi 200 hingga 1,000 kali lebih banyak radiasi di Bulan berbanding yang kita alami di Bumi - atau lima hingga 10 kali lebih banyak daripada penumpang dalam penerbangan syarikat penerbangan trans-Atlantik, kata Robert Wimmer-Schweingruber dari Christian-Albrechts University di Kiel, Jerman.

"Tahap radiasi yang kami ukur di Bulan kira-kira 200 kali lebih tinggi daripada di permukaan Bumi dan lima hingga 10 kali lebih tinggi daripada penerbangan dari New York ke Frankfurt," tambah Wimmer-Schweingruber.

Ini bermaksud manusia hanya dapat tinggal paling lama dua bulan di permukaan Bulan tanpa langkah perlindungan khas, menurut Robert Wimmer-Schweingruber, ahli astrofizik di University of Kiel.


Chang'e Lander dan Yutu-2 Rover


 
Punca sinaran

Terdapat beberapa punca pendedahan radiasi: sinar kosmik galaksi, kejadian zarah solar sporadis (contohnya dari suar suria), dan sinar neutron dan gamma dari interaksi antara radiasi angkasa dan tanah bulan.

Radiasi diukur menggunakan unit sievert, yang mengukur jumlah yang diserap oleh tisu manusia.

Pasukan itu mendapati bahawa pendedahan radiasi di Bulan adalah 1,369 mikrosievert per hari - kira-kira 2.6 kali lebih tinggi daripada dos harian yang terdedah kepada kru Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS).

Sebabnya adalah bahawa ISS masih terlindung sebahagiannya oleh gelembung magnet pelindung Bumi, yang dipanggil magnetosfera, yang melindungi dari kebanyakan radiasi di angkasa lepas.

Atmosfera bumi memberikan perlindungan tambahan bagi manusia di permukaan, tetapi kita akan lebih terdedah semakin tinggi kita berada.

NASA merancang untuk membawa manusia ke Bulan menjelang 2024 di bawah misi Artemis dan mengatakan ia mempunyai rancangan untuk kehadiran jangka panjang yang akan merangkumi angkasawan yang bekerja dan tinggal di permukaan Bulan.

Untuk Wimmer-Schweingruber ada satu jalan penyelesaian jika kita mahu manusia menghabiskan lebih dari dua atau tiga bulan iaitu dengan membina habitat yang terlindung dari radiasi dengan melapisi mereka dengan tanah Bulan setebal 80 sentimeter (30 inci).

 

Sumber: CGTN


<undur                                                                                                                             seterusnya>

Catat Ulasan

0 Ulasan