Lamanfo.com

Laman Informasi

ANALISIS PENGGUNAAN DATA MUDAH ALIH MALAYSIA SEMASA WABAK MENUNJUKKAN KEKURANGAN AKSES RANGKAIAN WIFI.

 


Opensignal telah mengeluarkan laporan mengenai analisis penggunaan dan pengalaman data mudah alih semasa pandemik COVID-19. Laporan ini menampilkan banyak negara mengenai penggunaan data mudah alih termasuk Malaysia.  

Melihat grafik di bawah yang disediakan oleh Opensignal, dua baris yang dibentangkan adalah 'Penggunaan data purata' dan 'Pengalaman Kelajuan Muat turun'. Grafik menunjukkan dua garis dalam grafik Malaysia mempunyai kontras yang jelas pada bulan Mac, laluannya ke arah yang bertentangan sejauh yang mereka dapat dan masa inilah Perintah Kawalan Pergerakan pertama berlaku. Sekiranya anda terlupa, syarikat telekomunikasi tempatan telah menghadkan kelajuannya sehingga rakyat Malaysia yang berada di rumah dapat melayari dalam talian dengan lebih stabil, oleh itu penurunan tajam pada kelajuan muat turun dan lonjakan pada penggunaan data.

Selain Malaysia, negara-negara membangun lain juga mengalami hal yang sama seperti India, Indonesia, Myanmar, Peru, Arab Saudi, dan Thailand. Menariknya, negara Taiwan dan Amerika Latin mengalami sebaliknya, kerana mereka mengalami penggunaan data yang rendah dan pengalaman kelajuan muat turun yang tinggi. Kemudian untuk negara maju seperti AS, Switzerland, Australia dan lain-lain, tidak ada perubahan antara kedua garis metrik.

Sebagai kesimpulan, Opensignal menunjukkan bahawa kerana banyak orang tinggal di rumah selama masa pandemik, banyak dari mereka akan mempunyai akses Internet melalui WiFi. Ini mungkin menjadi alasan mengapa negara-negara maju dan Amerika Latin mengalami penurunan tajam pada penggunaan data mudah alih, dan juga menunjukkan bahawa negara-negara membangun (seperti negara kita) masih kekurangan jaringan WiFi di rumah.

Sekiranya anda ingin meneliti laporan lengkap daripada Opensignal, sila klik di sini.

 

Sumber: TechNave


<undur                                                                                                                                  seterusnya>

Catat Ulasan

0 Ulasan