Lamanfo.com

Laman Informasi

FAKTA-FAKTA PELIK MENGENAI TEKNOLOGI.

 

(Kredit: Pixabay)

Di sini mari kita lihat beberapa fakta pelik mengenai teknologi untuk pengetahuan kita bersama.

1) Kira-kira 51% pengguna internet bukan manusia!

Dikatakan bahawa sekitar 51% trafik internet disebabkan oleh bot. Ingat bahawa kotak centang "Saya bukan robot"  yang kita perolehi di banyak laman web? Bot ini adalah sebab utama untuk itu.

2) Robot mula mendapat kewarganegaraan!



Pada 25 Oktober 2017, Sophia robot itu diberikan kewarganegaraan oleh Arab Saudi. Manusia sedang berjuang untuk diterima sebagai warga negara di beberapa bahagian dunia, dan robot sudah mulai mendapatkannya!

3) Sebilangan besar pembantu AI adalah wanita.

Adakah anda menyedari bahawa kebanyakan pembantu AI adalah wanita? Dari Siri dan pembantu Google untuk Bixby, Cortana, dan Alexa, kebanyakan mereka adalah wanita. Pernah terfikir mengapa? Ini kerana kajian menunjukkan bahawa orang lebih suka mendengar suara wanita daripada suara lelaki (kedua-dua lelaki dan wanita lebih suka suara wanita).

4) Telefon pintar anda sejuta kali lebih kuat daripada komputer yang digunakan NASA untuk melancarkan Apollo 11.


Komputer yang digunakan untuk memandu manusia melalui angkasa, sekitar 356,000km dari bumi, sejuta kali lebih lemah daripada telefon pintar yang ada di tangan anda sekarang. Cuba bayangkan potensi yang kita ada.

5) Makanan termahal di dunia yang dibeli adalah 2 pizza Papa John.



Sukar untuk dipercayai tetapi Bitcoin pertama yang pernah dibelanjakan digunakan untuk membeli 2 pizza oleh seorang lelaki bernama Hanyecz dari Florida. Dia membeli pizza dengan harga 10,000 bitcoin, yang harganya hanya USD30 kemudian, tetapi bernilai jutaan dolar sekarang.

6) Email lebih tua daripada World Wide Web.




World Wide Web dibuat pada tahun 1990, sedangkan email dicipta pada tahun 1971. Oleh kerana ini sebelum World Wide Web, hanya terdapat halaman web bernombor dan jauh lebih sukar untuk mengakses email melalui perkhidmatan Micronet. Nombor halaman web untuk email adalah 7776.

7) Laman web pertama di dunia masih wujud dalam talian.




Laman web pertama yang dibuat adalah info.cern.ch. Ia pertama kali dalam talian pada tahun 1990 dan sehingga kini masih wujud.

8) 92% mata wang dunia adalah digital.

Sebilangan besar urusniaga dilakukan melalui peranti pintar pada masa ini. Dikatakan bahawa hanya 1% mata wang dunia adalah fizikal. Ini adalah kenyataan yang disepakati oleh para ahli ekonomi di seluruh dunia walaupun sukar untuk dipercayai. Sekiranya anda fikirkan, jelas bahawa sebahagian besar urusniaga dilakukan secara digital.

9) Pencipta Bitcoin tidak diketahui.




Bitcoin dicipta oleh seseorang atau kumpulan yang menggunakan kod nama Satoshi Nakamoto pada tahun 2008. Terdapat beberapa orang seperti Craig Wright yang mengaku sebagai pencipta bitcoin tetapi tidak ada yang terbukti

10) Android pada awalnya dibuat untuk UI kamera tetapi bukan oleh Google.



Android pada awalnya dikembangkan oleh pasukan yang terdiri daripada 3 orang dan syarikat tersebut diberi nama Android Inc. yang kemudian dibeli oleh Google dan sejak itu ia telah membuat sejarah dengan menjadi sistem operasi telefon pintar yang paling banyak digunakan di dunia.

11) Samsung menghasilkan bahagian iPhone paling mahal.




Samsung menjadikan salah satu skrin terbaik di pasaran dan oleh itu banyak pesaingnya bergantung pada Samsung untuk meletakkan paparan yang menakjubkan di telefon mereka. Menurut Wall Street Journal, Samsung mengenakan USD110 untuk setiap unit iPhone X yang dijual.

 

Sumber: Quora, Easy Tech Galaxy


<undur                                Seterusnya>

Catat Ulasan

0 Ulasan