KAJIAN TERBARU MENGATAKAN PERJALANAN MERENTAS KE MASA LAMPAU TIDAK AKAN MENGUBAH MASA HADAPANNYA.

Lamanfo.com

Laman Informasi

KAJIAN TERBARU MENGATAKAN PERJALANAN MERENTAS KE MASA LAMPAU TIDAK AKAN MENGUBAH MASA HADAPANNYA.




"Perjalanan merentas masa dengan bebas boleh dilakukan tanpa terjadinya paradoks."

Perjalanan merentas masa telah menyaksikan bahagiannya yang menarik di pawagam dan juga sastera. Dari Marvel's Avengers hingga H.G. Wells ’The Time Machine, semua orang telah mempamerkan versi bagaimana ia dilakukan.

Kini sains telah menemui jalan keluar untuk salah satu masalah paling kompleks yang berkaitan dengan perjalanan merentas masa. Kajian oleh Germain Tobar dari University of Queensland menunjukkan bahawa anda boleh melakukan perjalanan ke masa lalu, melakukan apa sahaja yang anda mahukan, dan masih tidak mengubah apa-apa di masa hadapannya!

Germain Tobar adalah pelajar tahun empat dengan Sarjana Muda Sains Lanjutan. Kajiannya, diawasi oleh Dr. Fabio Costa, mengatakan, "Rangkaian proses matematik yang kami temukan menunjukkan bahawa perjalanan waktu dengan kehendak bebas secara logik mungkin daoat dilakukan di alam semesta kita tanpa paradoks."

Walaupun anda ingin kembali ke tahun 2019, mengasingkan pesakit-sifar (pesakit pertama) COVID-19, anda masih akan membaca artikel ini seperti keadaan anda dan perkara akan tetap sama. Ini bermaksud bahawa waktu akan tetap mencari jalan untuk membongkar sesuatu peristiwa, seperti yang mereka lakukan sebelumnya.

 
Dr. Fabio Costa (Kiri) dan Germain Tobar (Kanan)

Perjalanan Masa Tidak Akan Menyebabkan "The Grandfather Paradox".

"The Grandfather Paradox" atau Paradoks Datuk, yang digambarkan dalam Back To The Future dan beberapa media lain, menunjukkan bahawa jika anda melakukan perjalanan kembali ke masa lalu dan membunuh datuk anda, anda tidak akan dilahirkan. Izinkan saya mengambil contoh yang lebih baik di sini - Sekiranya sekumpulan pasukan khas dihantar kembali untuk memukul Hitler, ia tidak akan mengubah apa-apa. Mungkin, Hitler akan digantikan oleh beberapa orang lain, tetapi garis masa akan terungkap seperti yang seharusnya.

Paradoks Datuk berpendapat bahawa apabila tujuannya telah tercapai, motivasi untuk melakukan perjalanan kembali ke masa akan berakhir, dan orang itu sebenarnya tidak perlu melakukan perjalanan kembali pada masa lampau.

Tetapi kajian baru itu mengatakan bahawa alam semesta akan mengkalibrasi semula dirinya untuk kejadian serupa berlaku. Oleh itu, jika anda mengasingkan pesakit-sifar, mungkin anda akan tercemar dalam prosesnya, menjadi pesakit-sifar, atau mungkin orang lain akan melakukannya.

Walaupun ini adalah mengenai balik ke masa lalu, sebuah kajian dari University of British Columbia sebelumnya telah meneroka cara untuk melakukan perjalanan ke masa hadapan.


Merentas Masa Dalam Sains Fiksyen.

Sebilangan besar daripada kita telah melihat Avenger's Endgame, di mana Captain America secara khusus kembali pada masa yang lalu untuk mengembalikan permata ke tanda masa semula. Tahu tak? Dia tidak perlu! Sekiranya teori ini dapat dipertimbangkan, Captain America sebenarnya tidak perlu melakukannya.

Homer dari The Simpsons melakukan perjalanan kembali pada masa lalu dan diberi amaran untuk tidak menyentuh apa-apa. Tetapi ketika Homer membunuh seekor serangga, Ned Flanders menjadi "tuan dunia yang tidak diragukan." Ini berasal dari teori kekacauan, yang mengatakan bahawa perubahan terkecil pada masa lalu dapat menyebabkan perubahan yang lebih besar di masa depan. Walaupun teori kekacauan jauh lebih rumit, ini adalah penjelasan termudah yang dapat ditawarkan.


Gambar yang dikatakan membuktikan perjalanan merentas masa telah dilakukan. Seorang pemuda misteri yang berpakaian moden terlihat pada gambar yang dipercayai ditangkap pada tahun 1940an.



Sumber: Fossbytes.com


<undur                                                                                                                                 seterusnya>

Post a comment

0 Comments