Lamanfo.com

Laman Informasi

PENYANYI AKON MEMPUNYAI BANDARAYA SEPERTI WAKANDA.


Perancangan bandar bukanlah perkara pertama yang anda akan kaitkan dengan bintang R&B Amerika  Akon, tetapi beliau sebenarnya membina sebuah bandar seolah-olah Wakanda di negara asalnya iaitu Senegal bernilai USD6 bilion atau sekitar RM24.9 bilion.

Kota Akon akan terletak berhampiran Mbodième, sebuah perkampungan pantai kecil di barat Senegal di mana 2,000 hektar akan digunakan untuk penciptaan kota tersebut. 

Dilaporkan bahawa fasa pertama projek akan bermula pada suku pertama 2021 dan dijangka selesai pada tahun 2023 sementara fasa kedua akan bermula pada tahun 2024.


Fasa pertama akan melibatkan pembinaan jalan raya, kampus hospital, pusat membeli-belah, kediaman, hotel, balai polis, sekolah, tempat pembuangan sampah dan loji tenaga suria untuk membekalkan seluruh kawasan. 

Bandar ini juga merupakan "zon pajak khas" yang memungkinkan pengurangan import dan akan disatukan dalam visi pelancongan negara.

Bandar Akon dikatakan beroperasi semata-mata menggunakan mata wang kripto Akoin.


Sumber: TRP


<undur.                                                                                                                               seterusnya>

Catat Ulasan

0 Ulasan