Lamanfo.com

Laman Informasi

KWSP i-SINAR TERBUKA KEPADA SEMUA PENCARUM.


Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan membuka permohonan i-Sinar tanpa syarat kelayakan mulai 8 Mac 2021. Mulai tarikh tersebut dan seterusnya, semua permohonan i-Sinar yang dikemukakan oleh ahli KWSP di bawah usia 55 tahun akan diberi kelulusan automatik, dengan syarat minimum baki akaun sebanyak RM150.

Langkah memansuhkan syarat kelayakan untuk kemudahan pengeluaran i-Sinar diumumkan oleh Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Aziz minggu lalu. Dengan perubahan tersebut, ahli KWSP tidak perlu lagi membuktikan ketiadaan caruman kepada KWSP sekurang-kurangnya 2 bulan atau pengurangan asas atau jumlah pendapatan sekurang-kurangnya 30% untuk memenuhi syarat untuk i-Sinar.

Menurut KWSP, penghapusan kriteria kelayakan i-Sinar bermaksud pembayaran sementara sebanyak RM1,000 akan dihentikan. Walau bagaimanapun, jumlah pengeluaran maksimum - sehingga RM10,000 untuk ahli dengan baki akaun RM100,000 ke bawah, dan simpanan sehingga 10% bagi mereka yang mempunyai lebih daripada RM100,000 - akan tetap ada, bersama dengan jadual pembayaran enam bulan.

KWSP juga menyatakan bahawa ahli yang telah memohon i-Sinar akan diberi kelulusannya mulai 8 Mac juga. Bagi mereka yang belum membuat permohonan dan berhasrat untuk mengajukan permohonan dalam tempoh peralihan ini, KWSP menasihatkan mereka untuk menangguhkannya sehingga kemudahan i-Sinar yang disemak semula sscara dalam talian pada 8 Mac. Ini akan mengurangkan masa pemprosesan dan mempercepat pengkreditan dana mereka.

"Kesabaran dan pengertian anggota sementara perubahan ini sedang dilaksanakan, kerana perubahan pada fasiliti i-Sinar seperti yang diumumkan pada 11 Februari 2021 melibatkan perubahan besar pada sistem, proses, dan pemerintahan yang diperlukan untuk i-Sinar Online," kata KWSP. 

Sehingga kini, RM18.5 bilion telah dikeluarkan di bawah kemudahan i-Sinar sejak permohonan pertama kali dibuka pada bulan Disember 2020, yang menguntungkan 3.3 juta ahli. Untuk maklumat dan pertanyaan lebih lanjut, ahli KWSP boleh menghubungi Pusat Pengurusan Perhubungan KWSP di 03-8922 6000, talian hotline i-Sinar di 03-8922 4848 atau rujuk laman web KWSP.

Penulis berpendapat langkah ini dapat sedikit ssbanyak membantu rakyat yang sedang mengalami masalah kewangan dalam tempoh pandemik Covid-19 kini dalam penghidupan seharian. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang kurang terjejas adalah diharapkan agar wang yang dikeluarkan dapat digunakan secara berhemah dan lebih baik juga digunakan untuk membantu golongan yang kesusahan setakat kemampuan masing-masing. Ianya juga dapat digunakan sebagai modal untuk memulakan perniagaan secara dalam talian atau dilaburkan dalam pelaburan yang sah dan halal bagi yang beragama Islam. 


Sumber: Ringgitplus.com dan penulis.


<undur    / seterusnya>                                                                                 

Catat Ulasan

0 Ulasan