OBJEK TERAPUNG MENGGUNAKAN CAHAYA LED.

Lamanfo.com

Laman Informasi

OBJEK TERAPUNG MENGGUNAKAN CAHAYA LED.


Menggunakan tenaga dari satu set LED di ruang vakum, para penyelidik di University of Pennsylvania berjaya mendapatkan dua plat plastik kecil untuk melayang dengan hanya menggunakan cahaya, lapor Wired.

Para penyelidik dapat membuatkan plat Mylar yang masing-masing selebar diameter pensil, melayang dengan tidak menggunakan apa-apa selain tenaga dari cahaya dari bawah. Ia dilakukan dengan menggunakan tenaga dari LED yang memanaskan perut Mylar yang dilapisi khas. Ini memberi tenaga kepada zarah udara yang berada di bawah plastik dan melancarkan plat terapung. 

"Permaidani ajaib" mungkin terdengar agak abstrak; namun, teknologi ini sebenarnya dapat dimanfaatkan untuk mempelajari lebih lanjut tentang mesosfera. Terletak di antara jarak 50 hingga 85 kilometer (31 dan 53 batu) di atas kepala kita, kawasan atmosfera tinggi ini cukup sukar untuk dikaji kerana kita tidak mempunyai akses ke sana. Ini sedikit mengganggu kerana tekanan di atmosfera planet Marikh serupa dengan mesosfera Bumi, yang menunjukkan bahawa mempelajari mesosfera kita dapat membantu kita mengembangkan teknologi untuk  planet Marikh. 

Dengan contoh pertama penerbangan fotoforetik stabil dicapai, para penyelidik juga dipersenjatai dengan model teoritis yang dapat mensimulasikan bagaimana plat terbang yang berbeza akan bertindak di atmosfera. Dengan memanfaatkan teknologi ini, para penyelidik kini mempertimbangkan untuk mengembangkan sistem penerbangan yang dapat membawa sensor kecil ke mesosfera dengan menggunakan teknologi melayang berkuasa ringan ini.

Model semasa menunjukkan bahawa plat terapung dapat membawa jarak 80 kilometer (50 batu) di atas kepala sementara dilengkapi dengan beban berukuran sensor; namun, idea itu agak awal. Para penyelidik menyatakan bahawa terdapat banyak cabaran meteorologi yang harus diatasi sebelum teknologi tersebut dapat digunakan.

Penulis berpendapat teknologi inilah yang digunakan oleh UFO membolehkan ia terapung di atmosfera bumi dan bergerak dengan pantas. Oleh sebab itu UFO biasanya kelihatan bercahaya. Penulis percaya teknologi ini sudah diketahui oleh sebilangan manusia dan ianya digunakan untuk tujuan pengintipan. Walau bagaimanapun, penulis tidak menolak tentang wujudnya makhluk selain manusia daripada planet atau dimensi yang lain yang datang melawat ke dunia kita. 


Sumber: Interesting Engineering dan penulis


<undur / seterusnya>

Catat Ulasan

0 Ulasan