TESLA MEMPERKENALKAN ROBOT HUMANOID TESLA BOT.

Lamanfo.com

Laman Informasi

TESLA MEMPERKENALKAN ROBOT HUMANOID TESLA BOT.



Sekiranya berjaya, robot tersebut boleh menggantikan manusia untuk melakukan tugas seperti memperbaiki kereta atau membeli barangan runcit. 

Semasa acara Tesla AI Day, Elon Musk memperkenalkan Tesla Bot - robot humanoid kepada orang ramai. Selain dari robot kecil, seperti mesin yang pernah kita lihat sebelumnya, Tesla Bot ini tingginya 5'8 ″ (kira-kira 172cm) dan beratnya 125 paun. Prototaip dijangka akan tersedia tahun depan.

"Untuk mengembangkan automasi generasi baru yang termasuk merekacipta robot untuk kegunaan am, mempunyai dua-pedal dan humanoid yang mampu melakukan tugas yang tidak selamat, berulang atau membosankan," kata Tesla. Robot humanoid ini juga akan melakukan tugas yang berbahaya dan membosankan seperti mengambil barang runcit atau memasang baut ke kereta dengan sepana.

Selain mempunyai kamera dan skrin autopilot, robot ini juga akan dilengkapi dengan tangan  manusia, dan menggunakan teknologi yang sama dengan kereta Tesla. Bukan hanya ringan, tetapi juga terdiri daripada perkakasan Full Self Driving.

Kredit: Youtube

Rekacipta ini juga bertujuan untuk mengatasi masalah kekurangan tenaga kerja. Sekiranya berjaya, Tesla Bots akan mengisi jurang tersebut dan memastikan ada pekerja yang mencukupi. 

Walaupun begitu, anda tidak perlu bimbang akan "diganti" oleh robot, kerana ia direkacipta agar manusia dapat mengatasinya. 

Selain dari Tesla Bot, Tesla juga sedang mengusahakan projek kecerdasan buatan dan autopilot yang lain. Mereka juga sedang mencari rakan untuk bergabung dengan pasukannya untuk pengembangan AI dan Tesla Bots.


Sumber: WOB

Catat Ulasan

0 Ulasan