BAGAIMANA MENCARI IPHONE, IPAD, IPOD TOUCH, MAC, APPLE WATCH YANG HILANG MENGGUNAKAN SIRI.

Lamanfo.com

Laman Informasi

BAGAIMANA MENCARI IPHONE, IPAD, IPOD TOUCH, MAC, APPLE WATCH YANG HILANG MENGGUNAKAN SIRI.

 
Peranti Apple yang hilang boleh dicari semula menggunakan pelbagai kaedah, namun Siri menawarkan cara termudah. 
 

Kehilangan peranti boleh menyusahkan, terutamanya jika peranti pintar seperti telefon pintar, tablet, jam tangan pintar, komputer riba, atau pemain muzik. Apple mampu menolong pengguna mencari iPhone, iPad, iPod touch, Mac, atau Apple Watch mereka menggunakan ciri Find My.

 

Pengguna juga dapat mencari semula peranti Apple mereka dengan menggunakan pembantu suara - Siri. Walau bagaimanapun, peranti yang hilang tersebut mesti disambungkan ke Internet agar Siri dapat mencari peranti dengan serta-merta. Jika tidak, peranti yang hilang hanya akan menerima pemberitahuan setelah disambungkan ke Internet lagi.

 

Apple telah berkongsi panduan berguna di halaman sokongannya yang membantu pengguna mencari peranti iPhone, iPad, iPod touch, Mac, dan Apple Watch yang hilang. Perlu juga diperhatikan bahawa mencari mana-mana peranti menggunakan Siri memerlukan pengguna untuk menghubungkan peranti mereka ke akaun iCloud mereka agar ia dapat berfungsi dengan lancar. 

 

Mencari peranti yang hilang menggunakan Siri cukup mudah, namun, pengguna harus perhatikan bahawa ia hanya dapat ditemukan dengan serta-merta jika peranti yang hilang disambungkan ke Internet menggunakan Wi-Fi atau data selular. Panduan berikut adalah untuk peranti yang menjalankan iOS 14. 

 

1. Panggil Siri sama ada dengan arahan suara "Hey Siri" atau menekan butang utama, butang sisi, atau butang atas.

 

2. Tanya Find My 'X' (ganti 'X' dengan nama peranti yang hilang seperti iPhone atau Apple Watch).

 

3. Siri kemudian akan menunjukkan lokasi Peranti yang dipautkan pada peta di aplikasi Find My.

 

Selain itu, Siri juga akan memainkan bunyi bip pada peranti yang hilang untuk memudahkan pencarian. 

 

Sekiranya peranti yang hilang berada di luar talian, Siri akan tetap menghantar arahan dan pemberitahuan akan dihantar ke peranti itu setelah ia kembali dalam talian. Walau bagaimanapun, disarankan agar pengguna harus mendaftarkan FIR tentang alat yang hilang di balai polis terdekat jika mereka percaya bahawa peranti mereka hilang dan tidak dapat dijumpai dengan mudah.

 

Sumber: Gadget360

Catat Ulasan

0 Ulasan