PARA PENGKAJI MENDAPAT ILHAM KAEDAH MENYEJUKKAN BUMI.

Lamanfo.com

Laman Informasi

PARA PENGKAJI MENDAPAT ILHAM KAEDAH MENYEJUKKAN BUMI.

 

Permukaan yang terang menyerap haba yang lebih sedikit.

Sehingga kini, nampaknya kita masih belum menemui kaedah yang berkesan untuk menangani pemanasan global. Kini, sebuah pasukan yang berpusat di University of Washington the Palo Alto Research Center (PARC), dan Pacific Northwest National Library telah mencadangkan penyelesaian inovatif untuk menangani perubahan iklim dengan menggunakan awan untuk mengatasi pemanasan global.

"The Marine Cloud Brightening Project adalah kerjasama antarabangsa terbuka para saintis atmosfera dan pakar lain untuk meningkatkan pemahaman mengenai tindakbalas awan terhadap zarah aerosol. Kami secara khusus berminat untuk meneroka potensi untuk mencerahkan awan rendah di laut dengan dengan menambah populasi zarah aerosol laut secara semula jadi , " tulis penyelidik di halaman mereka.

 Para penyelidik mendapat inspirasi dari awan yang lebih terang yang dihasilkan oleh pelepasan kapal yang seterusnya dapat menghasilkan kesan penyejukan melalui proses yang berlaku secara semula jadi di atmosfera. Para penyelidik kemudian merenungkan: Bagaimana jika mereka dapat mencapai kesan penyejukan ini tanpa melepaskan gas rumah kaca dan bahan pencemar toksik yang dikeluarkan oleh kapal?

Para penyelidik menunjukkan banyak kelebihan untuk sistem baru mereka. Sebagai permulaan, ia akan menggunakan air laut untuk menghasilkan zarah-zarah di langit yang kebanyakannya akan dikembalikan ke laut setelah percubaan selesai. Proses mereka juga dapat dilakukan dari permukaan laut dan tidak bergantung pada pesawat, menjadikan kos dan pelepasan yang berkaitan dengan projek ini secara relatifnya sangat rendah.

 Para penyelidik kini mengusahakan pendekatan tiga langkah. Pertama, mereka sedang menyiasat sama ada mereka dapat meningkatkan daya pantulan oleh awan yang dihasilkan manusia. Kedua, mereka memodelkan hasilnya untuk lebih memahami bagaimana projek itu akan mempengaruhi iklim secara lokaliti dan secara global untuk menghindari akibat negatif yang tidak diinginkan. Dan ketiga, mereka mengkaji bagaimana menghasilkan sistem penyembur yang dapat menghasilkan ukuran dan kepekatan zarah yang tepat yang diperlukan untuk eksperimen mereka di lapangan.

Secara keseluruhannya cadangan  ini menjanjikan sesuatu memberansangkan dengan risiko yang rendah. Walau bagaimanapun, sehinggalah sesebuah projek telah dilaksanakan pertama kali, adalah sukar untuk memastikan sejauh mana kejayaannya. Namun, jika ia berjaya, Marine Cloud Brightening Project akan memberi kita kaedah berkesan dan selamat yang sangat diperlukan untuk menangani perubahan iklim.

 

Sumber: Interesting Engineering

Catat Ulasan

0 Ulasan