Lamanfo.com

Laman Informasi

TRANSAKSI MATAWANG KRIPTO TIDAK LAGI SAH DI CHINA.

   
Bank pusat China telah menyatakan semua transaksi yang disokong oleh matawang kripto tidak sah di dalam sempadannya, dengan alasan larangan kebimbangan nasional mengenai sempadan negara dan "keselamatan aset rakyat," menurut laporan awal dari Tech Crunch.

Negara yang paling ramai penduduk di Bumi ini juga melarang pertukaran asing daripada memberikan perkhidmatan kepada pengguna di kawasannya.

Sepuluh agensi yang berpangkalan di China telah berjanji dalam satu kenyataan bersama untuk melakukan tindakan keras "tekanan tinggi" terhadap perdagangan matawang kripto di negara itu, menurut laporan. People's Bank of China juga memerintahkan firma kewangan, internet, dan pembayaran untuk berhenti membantu atau mengaktifkan perdagangan matawang  kripto di platform mereka, dan berpendapat bahawa mata wang digital seperti Tether dan Bitcoin tidak dapat diedarkan di pasaran kerana mereka tidak fiat. Menurut bank, mata wang digital telah mengganggu "ketertiban ekonomi dan kewangan," dan menggalakkan "penggubahan wang haram, pengumpulan dana haram, penipuan, skim piramid, dan aktiviti jenayah lain."

Sesiapa yang melanggar norma baru ini, akan menghadapi penyiasatan "atas tanggungjawab jenayah sesuai dengan undang-undang." Selain itu, pemerintah China akan "dengan tegas mengekang spekulasi mata wang maya, dan aktiviti kewangan serta aktiviti yang tidak betul untuk melindungi harta benda orang dan menjaga ketenteraman ekonomi, kewangan dan sosial," tambah bank itu, dalam kenyataan itu. Langkah drastik ini telah menimbulkan rasa panik kepada beberapa peniaga kripto, dengan bitcoin dan beberapa mata wang lain melihat penurunan harga yang mendadak. Bitcoin jatuh sekurang-kurangnya 5.5% pada hari Jumaat, turun 4.62%.

 

Sumber: Interesting Engineering

Catat Ulasan

0 Ulasan