BAGAIMANA TEKNOLOGI AI MEMBANTU MENYUSUN SAMPAH UNTUK DIKITAR SEMULA.

Lamanfo.com

Laman Informasi

BAGAIMANA TEKNOLOGI AI MEMBANTU MENYUSUN SAMPAH UNTUK DIKITAR SEMULA.

 
Para saintis telah mengembangkan satu kaedah, berdasarkan pembelajaran mesin, untuk secara tepat memisahkan sampah yang akan dikitar semula dari sampah yang akan dibuang. Pada masa akan datang, tujuannya adalah untuk dapat menghasilkan teknologi yang dapat membantu orang menyusun sampah mereka secara sistematik.

Satu rangkaian neural yang dilatih pada satu set kumpulan imej kini dapat mengenalpasti objek yang dapat dikitar semula dengan ketepatan lebih dari 95 peratus menggunakan kamera web biasa, menurut hasil kerja penyelidik University College London (UCL).

Tujuannya adalah untuk membuat sistem pengumpulan yang bijak dan boleh dipercayai, menggunakan prinsip mudah: mengimbas jenis barang dan kemudian membuka bekas yang dikhaskan untuk bahan tertentu secara automatik. Ini termasuk objek plastik yang kini terlalu banyak terbuang di tempat pembuangan sampah sedangkan ianya dapat dikitar semula.

Percubaan pertama seperti ini telah dilakukan pada tahun 2019, dengan kerjasama IBM, di Marwell Zoo di England. Sebelum membuang sesuatu ke dalam tong sampah, pengunjung dapat "mengimbas" barang sampah (diidentifikasi oleh kamera) yang memungkinkan komputer untuk memberitahu mereka tong sampah mana perlu dimasukkan. Inovasi ini, yang masih dalam bentuk prototaip, sudah menggunakan pembelajaran mesin , iaitu, memberi komputer keupayaan untuk belajar data baru.

Dengan membina dan mengoptimumkan pengalaman ini, para penyelidik UCL mencipta penyelesaian yang kini terbukti lebih dipercayai. Untuk meningkatkan tahap ketepatan dan klasifikasi bahan yang berbeza, mereka menggunakan banyak parameter pembelajaran, kemudian menambah data sebanyak sepuluh kali ganda, dengan memutar atau membalikkan gambar sepenuhnya, memperbesar atau bahkan mengubah kecerahan. Mereka sekarang menyatakan bahawa kadar pengecaman melebihi 95 peratus ketepatan.

 

Sumber: Malay Mail

Catat Ulasan

0 Ulasan