Lamanfo.com

Laman Informasi

BEKAS JURUTERA SPACEX MEMBANGUNKAN REAKTOR NUKLEAR MUDAH ALIH DAN MURAH.

 

Teknologi yang dirancang untuk koloni di planet Marikh pada hadapan telah dijadikan ”tenaga nuklear mudah alih' di Bumi.

Tenaga nuklear mudah alih dalam bentuk mikroreaktor yang secara relatifnya ringan dan menjimatkan kos. Sekumpulan bekas jurutera SpaceX sedang mengembangkan "sumber tenaga mudah alih dan bebas gas berbahaya yang pertama di dunia" yang dapat membawa tenaga ke kawasan terpencil dan juga memungkinkan pemasangan unit baru dengan cepat di kawasan penduduk padat, menurut kenyataan media.

Tahun lalu, pasukan itu memperoleh dana $1.2 juta dari para pelabur untuk syarikat permulaan mereka iaitu Radiant untuk membantu mengembangkan mikraktor reaktor nuklear mudah alih yang ditujukan untuk aplikasi komersial dan ketenteraan.

 

Teknologi angkasa disesuaikan untuk koloni di Bumi

Sebelum ini ada dilaporkan mengenai stesen tenaga nuklear terapung, seperti yang dihasilkan oleh syarikat Denmark Seaborg Technologies. Walau bagaimanapun, teknologi dalam pembangunan Radiant membawa dimensi portabiliti baru kepada reaktor nuklear.

Mikoreaktornya, yang masih dalam fasa prototaip, menghasilkan lebih dari 1MW, yang dikatakan oleh Radiant cukup untuk membekalkan tenaga kepada kira-kira 1000 buah rumah selama lapan tahun. Ia dapat diangkut dengan mudah melalui udara, laut, dan jalan raya, yang bermaksud akan membawa tenaga yang berpatutan kepada masyarakat luar bandar kepada tenaga yang dapat diperbaharui dan memungkinkan mereka untuk mengurangi pergantungan mereka pada bahan bakar fosil.

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Radiant, Doug Bernauer adalah bekas jurutera SpaceX dalam mengembangkan sumber tenaga untuk koloni Marikh pada masa hadapan semasa waktunya di perusahaan angkasa swasta. Semasa membuat penyelidikan mengenai mikroreaktor untuk Marikh, dia melihat peluang untuk mengembangkan sumber tenaga yang fleksibel dan berpatutan di Bumi, yang mendorongnya menubuhkan Radiant bersama dua jurutera SpaceX yang lain. Dalam temubual dengan Power, Bernauer mengatakan "banyak mikroreaktor yang sedang dibangun adalah di lokasi yang tetap. Belum ada sesiapa yang mempunyai system untuk dikomersilkan, jadi wujud perlumbaan untuk menjadi yang pertama."

 

Tenaga nuklear melanda jalan

Radiant mengumumkan tahun lalu bahawa ia telah menerima dua hak paten sementara untuk teknologi reaktor nuklear mudah alihnya. Salah satunya adalah untuk teknologi yang mengurangkan kos dan masa yang diperlukan untuk mengisi bahan bakar reaktor mereka, sementara yang lain meningkatkan kecekapan dalam pemindahan haba dari teras reaktor. Mikoreaktor akan menggunakan teknologi canggih bahan bakar zarah yang tidak mencair dan mampu menahan suhu yang lebih tinggi daripada bahan bakar nuklear tradisional. Penyejuk Helium, sementara itu, mengurangkan risiko hakisan dan kontaminasi yang sering berlaku dengan penyejuk air tradisional. Radiant telah menandatangani kontrak dengan Battelle Energy Alliance untuk menguji teknologi mikroreaktor mudah alihnya di Makmal Nasional Idaho (INL).

"Di beberapa kawasan di dunia, pergantungan pada bahan bakar diesel tidak dapat dipertahankan, dan tenaga suria dan angin tidak tersedia atau tidak praktikal," kata Jess Gehin, Ph.D., Ketua Saintis, Direktorat Sains & Teknologi Nuklear di INL. "Mikroreaktor nuklear yang bersih dan selamat muncul sebagai alternatif terbaik untuk persekitaran ini."

Mikroreaktor Radiant dapat digunakan di lokasi terpencil, seperti kampung di Artik dan perkemahan tentera terpencil yang biasanya bergantung pada penjana berkuasa bahan bakar fosil. Mikroreaktor mudah alih bukan sahaja lebih baik untuk alam sekitar, tetapi juga lebih praktikal kerana tidak bergantung pada penghantaran bahan api yang berterusan. Sebaliknya, bahan api bersih yang digunakan untuk mikroreaktor reaktor Radiant dapat bertahan lebih dari 4 tahun. Sekiranya semuanya berjalan lancar dengan kempen uji coba Radiant, penggunaan tenaga nuklear akan segera laris. Dengan berbuat demikian, ia akan membantu membekalkan tenaga kepada masyarakat terpencil yang jauh, dan akan terus meningkatkan kebangkitan tenaga nuklear di dunia yang memerlukan penyelesaian lebih kepada tenaga bersih berbanding sebelumnya.

 

Sumber: Interesting Engineering

Catat Ulasan

0 Ulasan