KERAJAAN MENAWARKAN DISKAUN PERANTI DAN INTERNET KEPADA PELAJAR UNIVERSITI DAN KELUARGA DI BAWAH PAKEJ 'KELUARGA MALAYSIA' BERMULA 15 OKTOBER.

Lamanfo.com

Laman Informasi

KERAJAAN MENAWARKAN DISKAUN PERANTI DAN INTERNET KEPADA PELAJAR UNIVERSITI DAN KELUARGA DI BAWAH PAKEJ 'KELUARGA MALAYSIA' BERMULA 15 OKTOBER.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Tan Sri Annuar Musa hari ini mengumumkan dua potongan harga perkhidmatan telekomunikasi khas untuk pelajar dan keluarga menjelang pembukaan semula kampus universiti pada 15 Oktober.

Dia mengatakan demikian dengan kerjasama perusahaan telekomunikasi, kerajaan akan menawarkan dua pakej yang dipanggil "Pakej Remaja Keluarga Malaysia" yang ditujukan untuk remaja, dan "Pakej Peranti Keluarga Malaysia" untuk setiap keluarga.

Pakej pertama adalah perkhidmatan internet bernilai satu gigabait (GB) percuma setiap hari, ditambah dengan 20GB lagi hanya pada RM30 selama tiga bulan, kata Annuar.

Pakej kedua memberi keluarga peluang untuk memiliki peranti pintar berkelajuan tinggi dengan membayar RM40 pada pelan ansuran bulanan 12 hingga 24 bulan.

"Kerajaan yakin dengan dua pakej ini, Keluarga Malaysia bukan sahaja dapat menikmati hubungan yang lebih baik tetapi juga harga yang berpatutan dan tahap penyampaian yang lebih baik," kata Annuar dalam satu kenyataan.

Annuar berkata, "Pakej Remaja Keluarga Malaysia" tersedia untuk mana-mana individu yang berumur di bawah 21 tahun dan semua pelajar pengajian tinggi tanpa had umur.

Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) Dr Fadhlullah Suhaimi Abdul Malek mengatakan bahawa tidak ada had pendapatan untuk keluarga yang ingin memohon "Pakej Peranti Keluarga Malaysia".

"Sesiapa sahaja boleh membuat permohonan untuk pakej ini, satu-satunya batasan adalah hanya dua pendaftaran yang dibenarkan untuk setiap kad pengenalan (MyKad)," katanya semasa sidang media.

Semalam, Menteri Pengajian Tinggi (KPT) Datuk Seri Noraini Ahmad mengumumkan bahawa kelas di kampus akan disambung secara berperingkat mulai 15 Oktober bagi pelajar dan kakitangan universiti yang telah diberi vaksin Covid-19 sepenuhnya. 

Dia mengatakan pembukaan semula kampus akan berlaku untuk semua institusi pendidikan tinggi di semua negeri, tanpa mengira di mana mereka berada di bawah Fasa Rancangan Pemulihan Nasional. 

Dia juga mengatakan bahawa pelajar universiti hanya perlu mendapatkan permit dari polis, dan  kebenaran atau surat tawaran dari institusi masing-masing untuk pergi ke kampus mereka.


Sumber berita dan imej: Malay Mail

Catat Ulasan

0 Ulasan