Lamanfo.com

Laman Informasi

NASA TERPUTUS HUBUNGAN DENGAN SEMUA MISI KE MARIKH?

 

NASA terputus hubungan dengan proba mereka di Marikh pada awal Oktober 2021, sama seperti negara lain yang mempunyai proba di atas planet Marikh dan yang lain di sekitarnya.

Setiap dua tahun jajaran Marikh, matahari dan Bumi akan sebaris, dengan matahari terletak tepat di antara Marikh dan Bumi. Apabila ini berlaku, komunikasi adalah mustahil untuk beberapa minggu.

Kejadian ini diketahui dan dijangka akan berlaku. NASA dan negara lain yang mempunyai kapal angkasa pada atau sekitar planet Marikh — menghantar arahan kepada kapal angkasa untuk sama ada masuk ke mod tidur (rovers) atau terus mengumpul dan menyimpan data untuk penghantaran kemudian (pengorbit).

Apabila matahari tidak lagi menghalang, NASA akan menghantar arahan kepada proba bahawa sudah tiba masanya untuk bekerja semula, dan untuk menghantar data yang telah mereka kumpulkan semasa komunikasi terganggu.

Pada masa hadapan, memandangkan lebih banyak proba sudah aktif di Marikh - dan semasa manusia sudah dapat melawatnya - NASA mungkin akan memutuskan bahawa “rehat” dua minggu di Marikh setiap dua tahun adalah tidak diingini, dan NASA akan melancarkan satelit geganti. Satelit itu mungkin akan hidup sama ada di titik L4 atau L5 Lagrange, dan akan dapat melihat kedua-dua planet Marikh dan Bumi dalam tempoh dua minggu apabila Marikh dan Bumi tidak dapat melihat satu sama lain secara langsung. Ia akan dapat bertindak sebagai satelit penyampai komunikasi pada masa tersebut. Tetapi buat masa ini, semua kapal angkasa Marikh mendapat percutian selama dua minggu.

 


 

Sumber: Quora

Image: Pixabay

Catat Ulasan

0 Ulasan