Lamanfo.com

Laman Informasi

SQUID GAME SEASON 2: AMARAN KEPADA PEMINAT.

Peminat siri Squid Game telah diberi amaran untuk meneliti emel yang menawarkan akses awal  musim 2 siri blockbuster Netflix tersebut.

Siri Squid Game telah menjadi salah satu hit terbesar yang distrim di Netflix dan kini penjenayah siber cuba untuk mendapatkan keuntungan daripada siri ini. Sejak siri drama kehidupan dari  Korea Selatan tersebut pertama kali disiarkan pada bulan September, terdapat peningkatan dalam penipuan yang menggunakan taktik licik untuk mencuba dan mencuri nama pengguna dan kata laluan untuk mendapatkan akses kepada akaun bank mangsa.

Kumpulan terbaharu telah dikesan oleh pasukan keselamatan siber di Proofpoint, yang mendakwa mereka menghantar sejumlah besar emel yang menawarkan peminat akses awal kepada musim 2 rancangan siri itu.

Mesej yang menggunakan tajuk subjek seperti "Squid Game is back, watch the new season before anyone else" - meminta mangsa mengisi dokumen yang dilampirkan untuk mendapat akses awal dan eksklusif kepada episod baharu yang belum lagi dikeluarkan. Bagi peminat rancangan ini mungkin tidak dapat menolak tawaran tersebut, tetapi awas.

Setelah diklik, dokumen itu sebenarnya menetapkan tentang memasang jenis perisian malware yang dipanggil Dridex.

Trojan perbankan prolifik ini bukan sahaja mampu mengakses akaun bank persendirian tetapi juga boleh menyebabkan kecurian data dan pemasangan perisian malware lain termasuk perisian ransomware.

Jika anda belum tahu, Ransomware merupakan satu bentuk perisian malware yang direka untuk menyulitkan fail pada peranti mangsa, menjadikannya tidak boleh digunakan sama sekali. Penjenayah tersebut kemudian menuntut wang tebusan sebagai pertukaran untuk penyahsulitan.

Adalah dipercayai bahawa kumpulan yang dipanggil TA575 adalah dalang disebalik kempen siber baharu ini dengan menghantar beribu-ribu emel padat dengan perisian malware ke seluruh dunia.

Bercakap mengenai ancaman tersebut, pasukan di Proofpoint berkata: "Kami telah mengenalpasti dalang penjenayah siber TA575 yang mengedarkan perisian malware Dridex yang menggunakan umpan Squid Game. Penjenayah tersebut dikatakan sebagai entiti yang dikaitkan dengan fenomena global Netflix menggunakan emel yang memikat mangsa untuk mendapatkan akses awal ke musim baharu Squid Game atau pun terlibat dengan penghasilan rancangan TV tersebut."

Jika anda menerima sebarang emel yang mendakwa menawarkan akses awal kepada Squid Game, adalah dinasihati untuk memadamkannya dengan serta-merta dan jangan tergoda untuk mengklik pada pautan atau memuat turun sebarang fail kerana ini boleh menyebabkan PC anda berisiko diserang.

 

Sumber: Express

 

Lihat: MENERIMA 4000 PANGGILAN SELEPASNOMBOR TELEFON DIGUNAKAN DALAM SIRI “SQUID GAME”.

Catat Ulasan

0 Ulasan