Lamanfo.com

Laman Informasi

SYARIKAT MALAYSIA REKACIPTA ALGORITMA AI UNTUK KESAN COVID-19 MELALUI BATUK.

 

Algoritma kecerdasan buatan (AI) yang dibangunkan oleh syarikat (SDAI) Serba Dinamik Holdings Bhd dikatakan boleh mengenalpasti orang dengan COVID-19 dengan betul dengan hanya menjadualkan bunyi batuk pesakit.

Pasukan yang diketuai oleh Dr Azree Shahrel Ahmad Nazri yang merupakan presiden Persatuan Kecerdasan Buatan Malaysia (ARTIS) telah melakukan ujian klinikal ke atas 150 peserta dengan hasil sensitiviti 94% untuk kes bergejala di kalangan mereka yang telah disahkan positif setelah menerima ujian rasmi RT-PCR COVID-19 manakala 88% sensitiviti direkodkan bagi mereka yang tidak mempunyai sebarang gejala. 

Dalam ujian besar-besaran 1,009 peserta, algoritma tersebut telah mencapai ketepatan 94%, sensitiviti 96% dan kekhususan 94%.

Aplikasi yang dikenali sebagai AI-Screen ini kini sedang dinilai oleh National Technology & Innovation Sandbox (NTIS) yang merupakan inisiatif di bawah Kementerian Sains, Teknologi & Inovasi (MOSTI). 

Dengan aplikasi itu, saringan harian atau ujian kumpulan pelajar, pekerja dan orang awam boleh dijalankan untuk memaklumkan wabak secara berkumpulan dengan cepat apabila sekolah, pekerjaan dan sistem pengangkutan dibuka semula.

Hasil daripada kerjasama mereka, SDAI dan ARTIS telah berjaya menghasilkan set data sebanyak 25,000 sampel bunyi batuk pada Jun 2020. Bagi memastikan lagi kecekapan aplikasi itu, Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Serba Dinamik Datuk Mohd Abdul Karim Abdullah berkata pengguna tetap perlu mematuhi prosedur operasi standard (SOP) sedia ada iaitu mengambil ujian RT-PCR sama ada di fasiliti kesihatan kerajaan atau swasta. untuk pengesahan selanjutnya.

"Ketidakupayaan untuk menguji secara besar-besaran telah menjadi masalah utama dalam perang berterusan terhadap pandemik COVID-19," katanya. "Aplikasi AI-Screen ialah aplikasi telefon pintar yang mampu merakam dan menghantar tiga bunyi batuk ke enjin AI dan menghasilkan keputusan dalam masa dua minit berikutnya."

Namun demikian, aplikasi yang dibangunkan bersama oleh SDAI-ARTIS menawarkan alat penyaringan yang boleh digunakan pada bila-bila masa, di mana sahaja oleh sesiapa sahaja.

“Batuk merupakan simptom di dalam majoriti penghidap virus tersebut tetapi tidak kepada semua pembawa COVID-19. Walau bagaimanapun, banyak kajian menunjukkan bahawa batuk adalah salah satu mekanisme utama untuk penyebaran sosial COVID-19,” kata Abdul Karim.

Menurutnya, imbasan suhu kini menjadi kaedah saringan utama COVID-19, contohnya ketika memasuki pejabat atau premis perniagaan. Antara batuk dan demam, bilangan keadaan perubatan bukan COVID-19 yang boleh menyebabkan demam adalah lebih luas daripada keadaan bukan COVID-19 yang boleh menyebabkan batuk. “Aplikasi AI-Screen tidak bertujuan untuk menggantikan atau bersaing dengan ujian gred perubatan dengan apa cara sekalipun. Sebaliknya, aplikasi itu melengkapkan usaha untuk akhirnya mengurangkan wabak itu menjadi endemik,” jelas Abdul Karim.. 

“Pasukan SDAI-ARTIS menyasarkan untuk mengumpul lebih banyak sampel dengan memberi tumpuan kepada varian Delta. Kaedah permohonan pra-penyaringan ini boleh diakses oleh orang ramai menjelang akhir 2021 selepas menerima kelulusan NTIS."


Sumber: Focus Malaysia

Catat Ulasan

0 Ulasan