Lamanfo.com

Laman Informasi

WARREN BUFFET TIDAK BERMINAT DENGAN MATAWANG KRIPTO.



Warren Buffett, Ketua Pegawai Eksekutif Berkshire Hathway dan salah satu daripada 10 bilionair teratas di dunia, belum lagi berminat dengan matawang kripto walaupun dalam masa terdekat. Pada mesyuarat pemegang saham tahunan syarikatnya baru-baru ini, Buffett berkata dia tidak akan membayar walaupun $25 untuk semua Bitcoin di dunia, lapor CNBC.

Tidak seperti orang terkaya di planet ini, Elon Musk, yang bukan sahaja menerima Bitcoin untuk kereta yang dibuat oleh syarikatnya dan juga telah mendorong kedai runcit seperti McDonald's untuk menerima matawang kripto, Buffett telah menentang syiling kripto untuk beberapa lama.

Buffett tidak bersendirian. Pembiaya Amerika dan pelabur paling berjaya di Wall Street, Carl Icahn, telah menggelar matawang kripto sebagai tidak masuk akal, manakala hartawan hartanah, Sam Zell, telah "skeptikal terhadap Bitcoin," Business Insider sebelum ini melaporkan. Dari segi teknologi, kembar Winklevoss telah membuat dan kehilangan kekayaan dalam matawang kripto tetapi masih menyokong matawang kripto. Pada masa yang sama, Bill Gates, walaupun memihak kepada ekonomi digital, tidak terpegun dengan teknologi blockchain.

Jamie Dimon, Ketua Pegawai Eksekutif J.P. Morgan Chase, pernah menggelar Bitcoin sebagai penipuan tetapi sejak itu telah mengubah fikirannya dan membenarkan bank itu berurusan dalam aset berasaskan kripto. Buffett yang berusia 91 tahun, walau bagaimanapun, tidak mudah untuk ditukar fikirannya.

 

Mengapa Warren Buffett menentang Bitcoin?

Mengulangi pendiriannya terhadap matawang kripto, Buffett berkata bahawa dia dengan senang hati akan membayar $25 bilion untuk kepentingan satu peratus dalam konsortium hipotetikal yang memiliki semua tanah ladang dan pangsapuri di AS. Namun, dia tidak akan membayar $25 untuk semua Bitcoin dalam dunia.

Menjelaskan pendirian kerasnya, Buffett berkata bahawa walaupun tanah ladang menghasilkan makanan dan pangsapuri akan menghasilkan sewa, Bitcoin bukanlah aset yang produktif, dan dia tidak boleh berbuat apa-apa dengannya kecuali menjualnya kembali kepada orang lain, dengan satu cara atau yang lain.

Buffett mengakui bahawa Bitcoin memikat ramai orang kerana ia mempunyai sejenis "sihir" untuk menarik pelabur. Dia tidak tahu sama ada Bitcoin akan naik atau turun pada masa hadapan tetapi pasti ia tidak akan berganda; ia tidak akan menghasilkan apa-apa.

Buffett sebelum ini telah memberi amaran bahawa matawang kripto "akan berakhir dengan buruk,".

Matawang kripto sentiasa tidak menentu sepanjang sejarah pendek mereka. Tahun lepas, jumlah tahap pasaran mereka telah melepasi $2 trilion tetapi sejak itu menyusut kepada $700 bilion, lapor CNBC.

 

Sumber: Interesting Engineering

Imej: Wikipedia

Catat Ulasan

0 Ulasan